Friday, July 29, 2005

Krisis Semasa: Tertipukah Rakyat..?

Oleh: fikir_sokmo

Bila membaca isu hangat AP yang hangat diperkatakan di Malaysia kini, terdetik dalam minda kerdil ni beberapa persoalan yang hanya mampu dijawap oleh rakyat Malaysia sendiri

1. Kenapa bila ditanya oleh wartawan asing mengenai kesan kenaikan harga minyak ke atas ekonomi negara, jawab pemimpin Malaysia adalah "Kita tidak akan mengalami masalah kerana Malaysia ialah sebuah negara pengeluar untuk petroleum (hasil eksport melebihi kos import untuk minyak)".

2. TETAPI bila rakyat tanya pemimpin kenapa harga petroleum dinaikkan, jawap pemimpin, "Adalah tidak adil untuk kerajaan menanggung subsidi untuk harga minyak yang diimport untuk kegunaan rakyat. Lebih baik kita channel wang tersebut kepada pembangunan negara seperti membuat jalanraya,hospital dll.".

3. Kenapa nasib rakyat Malaysia tidak senasib dengan rakyat Brunei yang sama-sama dianugerahkan dengan minyak tetapi tidak dapat manfaat walau sedikit pun dari hasil tersebut. Adakah keuntungan dari ekspot Petroleum tadi menjadi kurang apabila diambil sedikit hasilnya untuk manfaat rakyat seperti memberi sedikit subsidi untuk harga petrol?

4.SEBALIKnya adakah adil kiranya penggunaan wang hasil dari export Petroleum digunakan untuk menyuntik dana ke dalam bank yang rugi akibat 'mismanagement'? Bukan itu sahaja malah rakyat Malaysia juga terpaksa menanggung beban bagi menampung "national pride" seperti Proton.



5. Sedarkah kita bahawa separuh dari gaji bulanan rakyat Malaysia digunakan untuk membayar installment bulanan kereta nasional. Itu belum lagi dikira dengan bebanan hutang lain seperti pendidikan, rumah, tambang dan tol yang tak ada rasional dan jawapan munasabah atas kenaikannya.

6. Bila isu AP tersebar, tahukah kita betapa harga kereta import terlalu murah jika dibandingkan dengan harga kereta nasional dan adakah adakah kita patut merasa bangga kerana negara kita "mampu" membuat kereta? Adakah negara seperti Austria, Norway, Finland, Kanada, Denmark, Switzerland, Taiwan dan bayak lagi negara maju lain tidak "mampu" membuat kereta yang menyebabkan mereka tidak mempunyai projek kereta "nasional"?

7. Adakah anda berpendapat bahawa rakyat dan kerajaan Britain "tidak mampu" menanggung beban kewangan syarikat Jaguar, Bentley, MG, Rover, RollsRoyce, Lotus dll. sehingga mereka "menggadaikan maruah" negara dengan membenarkan syarikat asing memiliki stake dalam syarikat-syarikat tersebut? Adakah negara Malaysia meletakkan kepentingan rakyat mengatasi kepentingan yang lain? Kalau tidak masakan rakyat terpaksa menanggung harga kereta nasioanal yang mahal berbanding dengan kerata import lain.

8. Tahukah kita bahawa hasil mengamalkan dasar polisi terbuka untuk industri automotif telah menyebabkan kerajaan Thailand telah berjaya menarik syarikat asing seperti Honda, GM,Ford, BMW dan sebagainya ke negara tersebut untuk membuka kilang dan pusat R&D masing-masing. Jika projection (jangkaan) Proton diambil kira, menjelang tahun 2010, Proton akan berjaya mengekspot 45,000 buah kereta. Sedangkan Thailand pula akan berjaya mengekspot 250,000 buah kereta. Walaupun kereta yang diekspot dari Thailand adalah berjenama Honda, Chevrolet, Toyota, Ford dll., kandungan bahan tempatan (Thai contents) di dalam kereta tersebut mencapai sehingga 85%. Sedangkan kereta yang diekspot oleh Proton pula, walaupun berjenama dan logo tempatan(kepala harimau disembelih), kandungan tempatan (local contents) belum tentu boleh mencapai figure setinggi tersebut.

9. Adakah anda tahu bahawa di Britain, harga kereta Waja sekitar 8 ribu pound sterling. Dan gaji purata seorang eksekutif yang berumur 30-an tahun di Britain ialah sekitar 5 ribu pounds. Waja untuk edisi ekspot mempunyai 4 airbags, ABS dan pelbagai ciri keselamatan. Full warranty (body,engine, gearbox and everything) untuk kereta Proton di Britain ialah tiga tahun. Dalam masa tiga tahun ini, setiap komponen kereta yang rosak (kecil atau besar) akan ditanggung oleh Proton. Warranty untuk enjin dan gearbox pula ialah enam tahun (sepanjang hayat kereta). Bertapa untungnya jika saudara-mara Tony Blair, Michael Howard, Jack Straw atau sesiapa jua mat saleh di UK memiliki Waja berusia 5 tahun, kemudian enjin atau gearbox tidak berfungsi, Proton akan menggantikan komponen terbabit secara FREE. Menurut majalah "car review" di UK, tiada pembuat kereta lain di dunia ini yang memberi warranty sebegitu komrehensif dan menarik kepada pembeli. Tidakkkah kita fikir siapakah sebenarnya "hamba abdi" yang menanggung kos terbabit? Rakyat Negara manakah sebenarnya yang menanggung beban kewangan (dan bebanan mental) untuk mambayar harga bagi memberi keselamatan dan keselesaankepada pembeli kereta Proton di UK?

10. Tidakkah kita terfikir bahawa keselamatan rakyat Malaysia terabai hanya kerana hendak menanggung kos "kebanggaan negara" sehinggakan akibat dari tekanan kewangan rakyat Malaysia terpaksa menggunakan scrap metal (kereta potong) `half cut' yang dibawa masuk ke Malaysia dan juga besi buruk yang dibuang oleh pengguna di Jepun, Singapura dan Eropah dibawa masuk ke Malaysia untuk diguna pakai oleh rakyat Malaysia.

11. Tahukah kita bahawa Di Malaysia, syarikat asing hanya membuka assembly plant (tempat pemasangan) untuk kenderaan mereka dengan mempunyai satu tujuan sahaja,iaitu menjadikan keluaran mereka status CKD (complete knockdown) supaya cukai boleh dikurangkan. Sedangkan kesemua mould dan expertise telah siap di-developed di Thailand atau Jepun. Sebagai contoh kereta Honda City ialah contoh product Thailand. Ia dibina dari scratch di Rayong, Thailand. Komponen-komponen kemudian dibawa ke Malaysia, Filipina, Indonesia untuk pemasangan. Kereta yang siap dipasang di Thailand diekspot ke seluruh dunia termasuk Jepun! Tiada satu Honda City yang dipasang di Jepun. Honda City di Jepun ialah sebuah kereta CBU dari Thailand. Kita boleh bayangkan bilangan pekerjaan (job creation) untuk rakyat yang terhasil dari dasar automotif Thailand berlipat-lipat kali ganda jika dibandingkan dengan Malaysia. Malah Thailand telah dikenali sebagai "Detroit of Asia" and soon will join the league of Japan and South Korea as world-class car producers.

12. Tahukah kita bahawa hanya rakyat Malaysia (terutamanya Melayu) sahaja yang menjadi seperti"vulture" atau gagak yang merobek-robek longgokan sampah besi buruk yang dilusuh (scrap) oleh penduduk negara lain. Di dalam longgokan sampah sarap besi buruk inilah rakyat Malaysia menjumpa alternator, pulley, pump dan sebagainya. Itu pun harganya bukanlah semurah yang disangka. Jika alternator yang baru kosnya RM1000, Ah Leong atau Chong di kedai potong(half cut) tadi akan menjual kepada kita barangan buangan tadi pada harga sekitar RM550. Jika selepas seminggu menggunakan barang buruk dan terbuang tadi, ia menjadi rosak, kita sendiri yang menanggung kerugian. Ini kemudiannya akan menyumbang pula kepada statistik pesakit mental.

13.Adakah kita sedar bahawa betapa besarnya sungguh pengorbanan rakyat Malaysia untuk memuaskan nafsu dan menampung kesilapan pemimpin negara.

14. Adakah ini balasan yang patut kita terima setelah kita memilih pemimpin yang sepatutnya membela rakyat sendiri tetapi sebaliknya dilayan sebegitu hina dan reckless sekali, seolah-olah mereka semua ini adalah kambing atau lembu di ladang. In other countries, their people have dignity and are treated with honour. Negara Komunis yang selalu di- demonised oleh rakyat negara ini (akibat propaganda) melancarkan projek kereta nasional untuk membantu rakyat dengan kereta tesebut simple dan murah, tetapi bertujuan supaya petani, nelayan juga boleh memiliki kereta, bukan untuk memuaskan nafsu ego sesiapa.

15. Akhir sekali berfikiran terbukalah dan sentiasa peka dengan isu-isu macam ini. Cubalah kita bersikap selalu bertanya kenapa, bagaimana, bukannya sekadar menjadi macam 'pok angguk' yang hanya tau angguk sahaja padahal diri sendiri kena tindas.'TEPUK DADA TANYA IMAN'.

2 comments:

Anonymous said...

what is this....? are you sure with what you write? have you done your research before telling others your sad stories? its worrying me. what is your intention? hope that you are not lying...Appreciate if you tell the true. People is reading your mind, not your emotion..

Anonymous said...

dear anonymous,

share ur thought (if any), not just commenting...TQ