Monday, November 14, 2005

KEMBALIKAN SEMANGAT TOK JANGGUT DI KELANTAN....

fuadsyazwan

Orang Melayu sebenarnya tertipu dengan lembut lidah pemimpin yang berkepentingan dan tidak patriotik. Kenanglah siapakah dahulu berarak dari utara, selatan, timur dan barat menuju ke KL untuk menentang Malayan Union? Adakah orang-orang itu sekarang menjadi pemimpin? Bahkan mereka yang patriotik atas agama menentang British kafir telah dicap sebagai penderhaka seperti Tok Janggut dan Datuk Bahaman.

Pemimpin yang terkemudian pula ditangkap dan dipanjarakan seperti Pak Sako dan Ahmad Boestaman. Lihatlah di manakah pemimpin negara sekarang berada ketika menentang British. British cukup bijak menolak ulamak dan melantik orang-orang yang mendapat pendidikan baratuntuk memimpin negara supaya Islam tidak ditegakkan sepenuhnya di bumi Malaysia tercinta. Sepatutnya dengan gambar ini orang-orang melayu Islam sedar bahawa pembangunan sahaja tidak akan sampai ke mana kerana ia adalah perhiasan dunia semata.

Sepatutnya hiasi diri dahulu dengan akhlak Islam seperti Tok Janggut barulah lahir insan yang membangun rohani dan jasmani dan negara dengan sendiri akan maju. Walaupun kita rasa kita sudah maju, sebenarnya kita hanyalah maju sebagai pengguna teknologi barat bukan pembina teknologi baru. Nak buat kereta mainan pun tak mampu, kebanyakannya diimpot dari China dan Hongkong. Orang dulu lawan british kafir buat peletup sendiri dan pedang sendiri. Selain daripada itu kita patut sedar British boleh menguasai Tanah Melayu pun kerana kerjasama orang Melayu sendiri mungkin seperti soldadu dalam gambar Tok Janggut digantung. Dan yang lebih jauh Portugis dapat tawan Melakapun atas angkara orang Melaka sendiri.

Maka perlulah kita sedar dan insaf untuk menjadikan negara kita sejahtera, aman, membangun dalam acuan kita sendiri dan tidak jadi seperti Bosnia dahulu di mana rakyatnya Islam tetapi tidak kenal Islam kerana dibuai oleh budaya barat kafir, kita mesti kekalkan ulamak sebagai pemerintah yang boleh membimbing kita ke arah jalan yang lurus yang telah dirintis oleh Rasulullah s.a.w. Jangan jadi seperti rakyat Iraq yang sokong amerika kafir hingga negara tergadai dan Hukum Islam terbuang. Jangan jadi seperti musarraf yang sokong amerika kafir untuk serang sahabat seagama di Afghanistan.

Sokonglah perjuangan untuk menegakkan pemerintahan Islam sepenuhnya (bukan Islam untuk pembangunan sahaja tetapi rakyat Islam lupa ajaran Islam sebenar) bagi meneruskan semangat jihad Tok Janggut khususnya bagi orang Kelantan. Sekarang peluang sudah ada tunjukkanlah. Jangan kita kejar bermati-matian rezeki yang Allah telah tetapkan tetapi kejarlah masa depan di akhirat yang belum tentu lagi ke syurga atau ke neraka. Kita tidak tolak pembangunan tetapi pembangunan datang selepas kita betul-betul Islam insyaAllah.

Jangan takut papa kerana rezeki di tangan Allah. Hidupkan semangat Tok Janggut untuk menumbangkan fahaman yang amalkan Islam separuh-separuh tetapi menegakkan fahaman yang amalkan Islam sepenuhnya. Allahuakbar!

2 comments:

Anonymous said...

Hey cyberluncai,

Your blog "this post", leads me to believe you will find my information on practice tests to be very beneficial.

Some of the not so common searches that found our extensive site included ... gradual level entrance exam practice tests, psychological practice tests wpt, practice written tests for the drivers permit test, practice tests for social workers, security plus practice tests, nbrc practice tests and texes practice tests.

We have many hundreds of study prep guides and aids to help you pass your exams without weeks and months of endless studying.

Best Wishes
Emily

Anonymous said...

Pretty section of content. I just stumbled upon your blog
and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts.
Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently fast.


Also visit my web site - click this hyperlink for breast actives reviews information