Monday, July 25, 2005

Orang kampung keliru dengan Kerajaan Umno...

"AP...? Apa tu AP..?" tergaru kepala Pak Mat bila isu ini dibuka di kedai kopi sewaktu membelek Akhbar Utusan. "Ini singkatan untuk apa..? Ayah Pin ke..?" celah Pak Kassim. "Tapi apa pasal sebut Bumiputera..?"

Inilah krisis maklumat yang telah menjadi kebingungan semua. Setelah beberapa tahun, isu Approved Permit (AP) ini telah membongkar banyak rahsia kejahatan Umno yang selama ini berlindung atas hak rakyat atau bumiputera khasnya. Semuanya berlegar dikalangan perut dan mulut sendiri. Banyak penjelasan yang perlu dibuat...



Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato' Seri Rafidah Aziz diminta menjelaskan kenapa banyak permit import (AP) yang diberikan untuk mengimport aksesori (peralatan komponen) kereta sebenarnya kerana jenama kereta berkenaan tidak pernah ada pengeluarnya di luar negara.


Naib Presiden PAS, Husam MUsa dalam kenyataannya menuntut Rafidah menerangkan kenapa dasar seperti itu berlaku dan kalau ada pengeluarnya di dunia ini di manakan kilang dan pengeluar kereta-kereta itu.

Ini kerana, beliau bimbang, pendekatan ini dibuat untuk kepentingan kroni sahaja bukannya mempunyai kes yang asli dan tepat dengan dasar yang ditetapkan.

Beliau mendedahkan, beberapa jenama kereta di Malaysia, misalnya Brabus, sebenarnya tidak mempunyai kilang pengeluarnya.

"Pengedar kereta jenama Brabus sebenarnya mengimport komponen kereta dari pengeluar kereta Mercedes dan dipasang di Malaysia atas nama Brabus," dakwa Husam dalam kenyataannya.

Wald, satu lagi jenama kereta di Malaysia yang juga mendapat AP dari MITI tetapi tidak dapat dikesan pengeluar asalnya di luar negara.

"Kalau pengeluaran AP ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Rafidah dalam perhimpunan Umno hari ini hendaklah mendapatkan hak dari pengeluar asal kereta itu dahulu, di mana kilang pengeluar kereta ini sebenarnya," tanya Husam.

Sebenarnya, kata Husam, kereta ini mengimport aksesori kereta dari Wolkswagen dan dipasang di Malaysia dan diberi nama Wald.

Ketika menggulung perbahasan dalam Perhimpunan Agung Umno hari ini, Rafidah berkata, AP ada dua jenis iaitu yang terbuka dan francais.

Untuk AP francais, pengedar kereta di Malaysia dikehendaki mendapatkan hak pengedaran tunggal di negara ini untuk jenama kereta berkenaan di luar negara.

Selepas hak melalui perjanjian itu diperolehi dari penheluarnya barulah kerajaan melalui MITI, kata beliau, akan mengeluarkan permit import kepada mereka.

Ini termasuklah kereta jenama Brabus sebagaimana yang dibangkitkan oleh Husam dalam kenyataan ini.

Menurut Husam dalam kenyataannya, selain dari Brabus, jenama kereta di Malaysia yang tidak dapat dikesan pengeluarnya diluar negara adalah Lx Mode yang mendapat 480 AP, Brabus (192), G-Power (192), Impul (1074), Wald (2023), Kleement (199) dan Tom's (378).

Cyberluncai: Melayu di'layu'kan oleh pelayu Melayu sendiri....

No comments: