Monday, August 11, 2008

DARI 'BANGANG' UNTUK ORANG BANGANG???

Saya semakin seronok melayan seorang yang agak misteri dan banyak menghina orang, dan saya juga menceduk beberapa artikel menarik yang boleh dipertimbangkan untuk diwacana...

Oleh : AdukaTaruna

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Lupa diri dan sombong kembali kepada usul. Itulah susunan ayat yang hamba pilih. Semakin lama perjuangan PAS, semakin bercampur baur dengan segala rencah, PAS semakin lupa apakah wadah yang dipilihnya.

Saat hamba menulis ini, hamba mengingatkan semua, ketika PAS diambang kerosakan dan perpecahan, bahawasanya; PAS sudah melupakan wadah demokrasi yang dipilihnya dahulu.

PAS sudah lupa wadah demokrasi.

Hamba bukan mahu membincangkan apakah benar atau salah wadah ini, tetapi hamba ingin kupas betapa PAS semakin kelam-kabut akibat tangan-tangan insan yang penuh ilmu bukan pemikir.

Dalam demokrasi, PAS memerlukan undi manusia bodoh (muslim dan non muslim), dan undi manusia cerdik (muslim dan non muslim). Inilah wadah yang PAS pilih, bagi mendapatkan satu kuasa untuk mengawal kesucian Islam.

Manakala, segala nas dan dalil-dalil yang ada, tidak diturunkan sepenuhnya melalui demokasi secara langsung atau tepat. PAS hanya membandingkan sahaja untuk mencari persamaan.

Apabila begitu, PAS terlupa bahawa wadahnya ialah demokrasi secara total, bukan wadah tulen seperti nabi, yakni, ada unsur demokrasi, ada unsur ketenteraan dan sebagainya.

Jadi, adalah malang apabila PAS merujuk kepada tangan-tangan manusia berilmu bukan pemikir dalam mencari nas-nas yang menghalalkan tindak-tanduk mereka.

Sepatutnya.

Sepatutnya, dalam kefahamanan asas, PAS perlu meletakkan diri sebagai jemaah yang berjuang secara demokrasi secara total. Kemudian barulah menimba dalil-dalil dan nas-nas terhadap tindak-tanduk yang sesuai untuk dirujuk kepada wadah demokrasi itu.

Malangnya, itu tidak mampu dilakukan oleh pemimpin IQ rendah. Peninggalan Nabi Muhammad SAW kepada umatnya ialah merujuk kepada cara perjuangannya. Maka, adalah kesilapan besar mengalungkan nas-nas luar unsur demokrasi bagi tindakan PAS yang memilih demokrasi secara total.

Natijahnya, Terengganu punah wal ranah hasil golongan yang menepuk dada sebagai sunnah wal jemaah.

Sistem Syura.


Dalam taktikal perjuangan demokrasi secara total, Sistem Syura berperanan menetapkan hukum, bukan penentu taktikal. Dalam 10 taktikal yang dijumpai, ianya ditetapkan oleh Jawatan Kuasa PAS Pusat untuk memilih yang terbaik.

Setelah pemilihan terbaik dibuat, barulah dirujuk kepada Sistem Syura untuk ketetapan hukum. Haram atau tidak. Ini sepatutnya berlaku.

Tetapi, akibat tangan-tangan jahanam dalam gelap, tindak-tanduk mereka membelakangkan Jawatan Kuasa PAS Pusat, apatah lagi Majlis Syura. Setelah berlaku, barulah dimaklumkan kepada Syura. Itu pun didedahkan oleh insan yang anti penipuan dalam gelap.

Dan sudah pasti Majlis Syura menetapkan hukumnya dibolehkan (taktikal yang telah berlaku itu). Sebab tugasnya (Majlis Syura) ialah menetapkan hukum, bukan taktikal. Atau kata lainnya ialah, di bawah tajuk hukum, memang ianya dibolehkan, manakala di bawah tajuk taktikal atau prosedur organisasi, ianya adalah sesat dan jahat.

Hamba tidak pasti sama ada hamba berjaya menyampaikan kepada orang awam atau tidak.

Kembalilah kepada asal.

Jadi, langkah seterusnya, serta-merta, tidak dapat tidak, PAS perlu kembali kepada asal. Sebarang nas-nas yang dipilih haruslah disandarkan kepada kesesuaian demokrasi total yang PAS gunakan.

Jika demokrasi total pilihan PAS ini yang cuba disandarkan kepada nas-nas perjuangan tulen Nabi Muhammad SAW, maka, berlakulah seperti ini. Anda boleh merujuk apa sahaja nas yang ada sekiranya anda berjuang tanpa memerlukan undi muslim bangang atau undi kafir. Jelas atau tidak?

Itu yang pertama. Yang keduanya, fahamilah, bahawa TGNA adalah genius taktikal yang PAS miliki sekarang. Dalam menetapkan hukum (kes taktikal gelap itu), memang TGNA bersetuju dengan ketetapan syura. Tetapi dalam pemilihan taktikal (taktikal lain yang juga tidak haram oleh syura), TGNA adalah penentu terbaik.

Kata lainnya, pastikan mengikut prosedur. Taktikal hendaklah dipilih oleh Jawatan Kuasa PAS Pusat dahulu, kemudian diluluskan hukumnya oleh Majlis Syura. Bukan seperti ini. Taktikal dilakukankan oleh PAS Terengganu secara gelap dan menipu ahli, kemudian mengheret Syura meluluskannya. Jelas?

Yang ketiga, PAS perlu membersihkan tangan-tangan jahanam di dalam PAS. Mungkin ini isyarat ALLAH supaya PAS berada dalam keadaan mantap menjelang peralihan kuasa memerintah negara. Kami tidak mahu Malaysia diperintah seperti Terengganu 1999-2004.

Untuk membersihkan Mustapha Ali, Nasharudin, Hadi Awang secara serentak adalah sukar. Masa suntuk, dan situasi kritikal. Adalah cukup mengganti Presiden supaya Musthapa Ali tidak mampu lagi mempengaruhi tindak-tanduk Presiden PAS. Ini dahulu untuk masa ini.

Setiap tulisan adalah sejarah. Jika anda tidak percaya, baca semula tulisan ini selepas PRU13. Ingat kembali wadah apakah yang dipilih PAS.

Wallahualam.

Salam semua,

Saya amat tertarik dengan pandangan seorang pembaca tetap TKO, Aduka Taruna dalam artikelnya "Pas lupa wadah yang dipilihnya" yang dilulus terbit pada Selasa, 29 Julai 2008.

Secara kasar, tanpa mengambil kira bahawa kehidupan dan pemikiran manusia yang kompleks malah kadang-kadang sukar diramal, maka pandangan Aduka itu boleh dianggap excellent dan fool proof!
Akan tetapi, setelah dinilai secara praktikel dan strategi semasa, maka saya kira artikel beliau itu tidak lebih sebuah cebisan yang memerlukan pengamatan dan pengalaman yang hanya cantik di atas kertas!

Namun, saya tidak salahkan beliau, kerana saya kira beliau bukanlah orang tidak berakal atau kurang siuman, walaupun menghina orang sudah menjadi perkara biasa untuk beliau. Berhujah menggunakan sumber musuh dan mencerca menggunakan logik akal, sudah serasi bagi beliau.

Cuma apa yang saya amat inginkan adalah agar beliau mengkaji dan mengaji sepuas-puasnya sebelum perkataan yang 'menghina' itu dikeluarkan.

'Bodoh', 'bangang' dan 'lembab' bukan perkara objektif, akan tetapi ia adalah subjektif dan relatif! Berlainan dengan 'kafir' atau 'muslim' kerana ia adalah perkara yang objektif. Arnab mungkin berlari pantas berbanding dengan kura-kura, oleh kerana usia kura-kura mungkin boleh menjangkau lebih 100 tahun, maka ia bersabar dengan arnab yang gopoh dan membangga diri, kerana akhirnya kura-kura yang menang!

Kita hendaklah kekadang berlapang dada, bukan kerana kita bersetuju 100% akan tetapi kita juga akur mungkin dengan strategi yang belum kita nampak, yang telah di'perlihatkan' oleh Allah melalui solat-solat sunat hajat dan istikharah Tok-Tok Guru, berbanding dengan kita yang belum tentu bersolat sunat ini.

PENTINGNYA PAS DIPIMPIN ULAMA'

Nampakkah kita, dalam hal yang tertentu yang memerlukan tindakan yang cepat, dan agar ia tidak bertentangan dengan syara' maka pihak Presiden mungkin boleh terus menggerakkan kerja tersebut, tanpa dahulu merujuk diperingkat syura (atau dipanjangkan kemudian).

Ini agak susah berlaku jika Presiden parti bukannya 'ulama. Maka, saya kira dengan kredibiliti Tuan Guru Hj. Hadi (TGHH) selaku ulama' fiqah yang masyhur, maka keputusan berkenaan dengan hukum tidak menjadi persoalan besar. Dengan kefahaman sejarah Islam yang tinggi (bukan sekadar tahu Saidina Umar itu garang atau tahap yang setaraf dengan kita), maka saya berpandangan TGHH lebih layak untuk memutuskan sesuatu yang memerlukan keputusan cepat. Suasana sebenar sewaktu itu mungkin memerlukan tindakan pantas.

Oleh yang demikian, ia sendirinya mematah hujah yang menyatakan bahawa TGHH tidak layak memegang kerusi Presiden.

APAKAH ITUPUN DIKIRA LEMBAB?

Lembab atau pantas itu perkara subjektif, bukan (sekali lagi ditegaskan) objektif! Anda mungkin boleh berkata "kalau lembab, wa kata lembab" tapi tahukah anda apakah ukuran 'tahap kelembapan' itu??? Kita tidak tahu suasana sebenar sewaktu perjumpaan itu berlaku, akan tetapi telah dimaklum dan dijelaskan bahawa:

1. PAS tidak berminat bersatu dengan Umno
2. PAS tetap komited dengan Pakatan Rakyat

and full stop!!!

Pada saya, ia boleh dikira strategi yang sebenarnya memerangkap 'musuh' dalam selimut. Maksud saya, kadang-kadang kita kena ada strategi 'sampingan' yang agar keterlibatan kita dalam Pakatan Rakyat tidak dianggap melukut ditepi gantang, dan jelas sekali kedua-dua pihak masih memerlukan kita! Maka kita kena tunggu strategi seterusnya....

KEDUDUKAN CIKGU PA, USTAZ NASA?

Itu biarlah perwakilan PAS yang tentukan, adalah tidak adil jika anda bukan seorang ahli, tetapi berkempen secara membenci pimpinan PAS. Insya Allah, perwakilan PAS amat matang, mereka sudah mumayyiz dan mampu berfikiran waras untuk menentukan pemimpin mereka.

Saya sangat kasihan terhadap anda, kerana 'menyalak' dari luar rumah yang pintunya terbuka seluas-luasnya untuk anda masuk! Dan saya memohon maaf kerana kita tidak mampu melayan salakan-salakan begini, kerana banyak salakan yang sama juga terdengar di'luar sana' yang mahukan beberapa pimpinan PAS yang lain untuk turut berundur dari PAS termasuk pimpinan yang menjadi idola anda!

PAS MASIH BERPAKSIKAN ISLAM

PAS masih lagi meneruskan perjuangan Islamnya, dan masih lagi menggunakan demokrasi sebagai wadah perjuangan. Namun, selama mana perlaksanaan tidak bertentangan dengan Al-Qur'an dan Sunnah, walaupun nampak bertentangan dengan demokrasi, maka saya kira PAS masih berada dijalan yang benar.

KESIMPULAN

Tidak lain, saya amat menasihati semua peringkat, ahli atau bukan ahli, gunakan sumber yang sahih dan terimalah penjelasan dengan hati terbuka. Melainkan petanda istikharah anda menyatakan sebaliknya!

Wallahu a'alam.

20 comments:

Wan Solehah al-Halbani said...

Salam,


Apakah masalah umat Islam di Malaysia kita sekarangi ni?

Umat Islam kita tidak menyedari bahawa kita sedang menghadapi tiga masalah yang utama :


1. Kita tidak memahami mengenai pengertian-pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ, khususnya kita tidak memahami mengenai pengertian-pengertian Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan Uluhiyah dan Rububiyah Manusia serta konsep-konsep Nafi dan Isbat;

2. Kita tidak memahami mengenai pengertian METOD ISLAM dalam perjuangan Islam dan perbezaannya dengan Metod kufur yang menyebabkan kita berjuang melalui jalan yang syirik dan kufur;

3. Kita tidak menyedari mengenai kewujudan penjajahan kaum Yahudi di dalam negara kita ini dalam bentuk “Neo-Colonialism” yang menindas dan menzalimi kita yang bertujuan untuk mengembalikan kita kepada kekufuran.


Pada kita Laailaahaillallah bererti Allah itu satu dan tidak lebih daripada satu. Itu sahaja! Seseorang yang mengucap dua kalimah syahadah, kemudian solat, puasa, bayar zakat, naik haji dan nikah kahwin cara Islam, kita sudah menganggapkan dia sebagai seorang Islam yang beriman kpd Allah. Ini adalah MENTALITI JAHILIYAH dan KEROSAKAN AQIDAH yang berlaku dengan lumrah dan berleluasa sekali di kalangan kita kini.


Kita tidak mengetahui mengenai kewujudan konsep-konsep Tauhid Rububiyah dan Tauhid Uluhiyah serta Nafi dan Isbat di dalam kalimah Laailaahaillallah. Kita tidak mengetahui mengenai kewujudan konsep-konsep Uluhiyah dan Rububiyah Manusia yang kafir.

Kita tidak mengetahui bahawa Tauhid Rububiyah itu bererti Allah adalah Tuhan kita yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk memerintah ke atas kita dan yang berkuasa, berdaulat dan berhak untuk membuat undang-undang untuk kita. Kita tidak mengetahui bahawa Tauhid Uluhiyah itu bererti ketaatan kita ini adalah kepada undang-undang Allah. Kita tidak mengetahui bahawa Rububiyah Manusia ini bererti bahawa manusia adalah Tuhan kerana ia mempunyai kuasa dan hak untuk membuat undang-undang. Kita tidak mengetahui bahawa Uluhiyah Manusia bererti seseorang pemerintah itu adalah Tuhan kerana undang-undang yang dia buat itu adalah ditaati dan dipatuhi manusia.


Kita tidak mengetahui bahawa ahli-ahli Parlimen dan DUN kita ini adalah Tuhan-tuhan kita, iaitu Tuhan-tuhan Manusia yang syirik dan kafir kerana mereka membuat undang-undang serta mereka menguat kuasakannya ke atas kita. Kita tidak mengetahui bahawa mereka ini adalah Tuhan-tuhan kita yang kita sembah kerana kita mentaati segala undang-undang demokrasi ciptaan mereka ini yang dikuat kuasakan ke atas kita. Kita tidak mengetahu bahawa kita sebagai rakyat biasa ini adalah orang-orang yang kafir kerana kita menjadi para hamba kepada mereka serta kita menyembah mereka sebagai Tuhan-tuhan kita.


Perjuangan Islam melalui amalan agama demokrasi kita yang syirik dan kufur ini adalah perjuangan yang melibatkan kita dengan gejala MANUSIA MENYEMBAH MANUSIA dan MANUSIA MENJADI HAMBA KEPADA MANUSIA yang mengkufur ingkarkan Allah dan yang mengeluarkan kita daripada agama Allah! Kita menjadi kafir bukan kerana iktiqad, niat dan qasad di dalam hati kita, tetapi kerana amalan dan perbuatan kita yang mengamal dan mentaati agama demokrasi yang kafir serta kita menyetujui dan meredhainya. Seseorang yang mengamalkan agama yang kafir seperti agama demokrasi kita ini, dia adalah seorang yang kafir. Niat yang ikhlas kerana Allah tidak dapat menghalalkan amalan agama demokrasi yang kafir (Fatir 10).


Metod Islam dalam perjuangan Islam adalah Jihad, Perang dan Revolusi, bukan melalui amalan agama demokrasi yang syirik dan kufur.


Yahudi sedang memerintah ke atas kita di dalam negara kita sekarang ini melalui agen-agen mereka yang terdiri daripada Raja-Raja Melayu kita, para pemimpin kita, pegawai-pegawai kerajaan, pegawai-pegawai agama, polis, militeri dan NGO.


Sekian, terima kasih.


Wan Solehah al-Halbani

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,

A.

A. KERAJAAN DEMOKRASI MALAYSIA KITA INI ADALAH KERAJAAN YANG SYIRIK DAN KUFUR KERANA :


1. Demokrasi menyerahkan kuasa untuk memerintah dan menerajui kerajaan kepada manusia dan mereka berkuasa untuk membuat undang-undang untuk manusia;


2. Demokrasi menyerahkan kuasa untuk menjalan dan menguat kuasakan undang-undang manusia kepada manusia yang mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada manusia, iaitu manusia menjadi para hamba kepada manusia;


3. Demokrasi mewujudkan sistem manusia menyembah manusia kerana undang-undang demokrasi ini ditaati dan dipatuhi manusia;


4. Demokrasi melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk memerintah ke atas manusia;


5. Demokrasi melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk membuat undang manusia;


6. Demokrasi melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk mengabdikan manusia kepada kekuasaan manusia;


7. Demokrasi melantik manusia sebagai Tuhan-tuhan yang disembah oleh manusia apabila segala undang-undang demokrasi ditaati dan dipatuhi oleh manusia;


8. Demokrasi menjadikan manusia sebagai para hamba yang menghamba abdikan diri mereka kepada Tuhan-tuhan Manusia kerana manusia berada di bawah kuat kuasaan undang-undang manusia;


9. Demokrasi menjadikan manusia sebagai para penyembah yang menyembah Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka mentaati dan mematuhi segala undang-undang demokrasi ciptaan manusia.




B. UMNO DAN PAS YANG MENGAMALKAN AGAMA DEMOKRASI ADALAH KAFIR, ZALIM DAN FASIK KERANA :


1. Para pemimpin UMNO dan PAS yang terdiri daripada ahli-ahli PARLIMEN dan DUN adalah TUHAN-TUHAN MANUSIA atau TAGHUT yang kafir, zalim dan fasik kerana :


a) Mereka adalah orang-orang yang berkuasa dan berdaulat yang berhak untuk memerintah ke atas manusia;


b) Mereka adalah orang-orang yang berkuasa dan berdaulat yang berhak untuk membuat undang-undang;


c) Mereka adalah orang-orang yang berkuasa dan berdaulat yang berhak untuk menguat kuasakan undang-undang demokrasi ciptaan manusia ke atas manusia, yang bererti mereka telah menghamba abdikan manusia kepada kekuasaan mereka;


d) Mereka adalah orang-orang yang disembah sebagai Tuhan-tuhan yang layak disembah oleh manusia kerana segala undang-undang yang dibuat oleh mereka itu adalah ditaati dan dipatuhi oleh manusia.




2. Para pengikut UMNO dan PAS yang MENGAMALKAN AGAMA DEMOKRASI, yang mentaati segala undang-undang demokrasi dan yang menyetujui dan meredhainya, adalah orang-orang kafir, zalim dan fasik kerana :


a) Mereka melantik ahli-ahli Parlimen dan Dun sebagai Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka menyerahkan kuasa dan hak kepada ahli-ahli Parlimen dan Dun ini untuk berkuasa, berdaulat dan memerintah ke atas manusia;


b) Mereka melantik ahli-ahli Parlimen dan Dun sebagai Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka menyerahkan kuasa dan hak kepada ahli-ahli Parlimen dan Dun ini untuk membuat segala undang-undang untuk manusia;


c) Mereka menjadi para hamba kepada Tuhan-tuhan Manusia yang mewujudkan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia kerana mereka berada di bawah kuat kuasaan undang-undang demokrasi ciptaan manusia;


d) Mereka menyembah manusia sebagai Tuhan-tuhan yang layak disembah kerana mereka mentaati dan mematuhi segala undang-undang demokrasi yang dibuat oleh Tuhan-tuhan Manusia;


e) Mereka beriman dengan agama demokrasi dan Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka menyetujui dan meredhai sistem politik demokrasi.


Sekian, terima kasih.


Wan Solehah Al-Halbani

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,

AMALAN DEMOKRASI MEMBATALKAN SYAHADAH

Seluruh umat Islam yang mengamalkan agama demokrasi adalah orang-orang yang membatalkan syahadah mereka kerana :

1. Umat Islam mengamalkan agama manusia yang syirik dan kufur;

2. Umat Islam tidak mempercayai bahawa demokrasi adalah agama manusia yang syirik dan kufur;

3. Umat Islam tidak mempercayai bahawa mengamalkan agama manusia yang syirik dan kufur membatalkan syahadah;

4. Umat Islam tidak mempercayai bahawa menyetujui, meredhai dan mengingini kerajaan demokrasi dan undang-undang demokrasi adalah kafir;

5. Umat Islam tidak mempercayai bahawa menafi, menolak, meningkari dan menentang terhadap agama demokrasi dan kerajaan demokrasi adalah kesempurnaan kepada Aqidah Islam mereka;

6. Umat Islam melantik para pemimpin kita sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk memerintah ke atas manusia;

7. Umat Islam melantik para pemimpin kita sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk membuat undang manusia;

8. Umat Islam melantik para pemimpin kita sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat untuk mengabdikan manusia kepada kekuasaan manusia;

9. Umat Islam melantik para pemimpin kita sebagai Tuhan-tuhan yang disembah oleh manusia apabila segala undang-undang demokrasi ditaati dan dipatuhi oleh manusia;

10. Umat Islam adalah para hamba yang menghamba abdikan diri mereka kepada Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka berada di bawah kuat kuasaan undang-undang manusia;

11. Umat Islam adalah para penyembah yang menyembah Tuhan-tuhan Manusia kerana mereka mentaati dan mematuhi segala undang-undang demokrasi ciptaan manusia;

12. Para pemimpin yang terdiri daripada ahli-ahli Parlimen dan DUN adalah orang-orang yang berkuasa dan berdaulat yang berhak untuk memerintah ke atas manusia;

13. Para pemimpin yang terdiri daripada ahli-ahli Parlimen dan DUN adalah orang-orang yang berkuasa dan berdaulat yang berhak untuk membuat undang-undang;

14. Para pemimpin yang terdiri daripada ahli-ahli Parlimen dan DUN adalah orang-orang yang berkuasa dan berdaulat yang berhak untuk menguat kuasakan undang-undang demokrasi ciptaan manusia ke atas manusia, yang bererti mereka telah menghamba abdikan manusia kepada kekuasaan mereka;

15. Para pemimpin yang terdiri daripada ahli-ahli Parlimen dan DUN adalah orang-orang yang disembah sebagai Tuhan-tuhan yang layak disembah oleh manusia kerana segala undang-undang yang dibuat oleh mereka itu adalah ditaati dan dipatuhi oleh manusia.


Sekian, terima kasih.


Wan Solehah al-Halbani

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,

SIKAP ISLAM TERHADAP DEMOKRASI :

1. Mempercayai dan mengisytiharkan bahawa demokrasi adalah agama manusia yang syirik dan kufur;

2. Tidak mengamalkan agama demokrasi;

3. Memisah dan menjauhkan diri daripada agama demokrasi;

4. Menafi, menolak, mengingkari dan menentang terhadapa agama demokrasi;

5. Memusuhi dan membenci terhadap agama demokrasi;

6. Tidak berkompromi sedikitpun dengan agama demokrasi;

7. Berkonfrantasi secara terbuka dengan agama demokrasi;

8. Setelah mempunyai kekuatan nanti Islam memerintahkan agar kita melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi terhdapa agama demokrasi dan kerajaan demokrasi kita ini.


Sekian, terima kasih.

Wan Solehah al-Halbani

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM ,

MENGHINDARI DARIPADA MENJADI KAFIR


Umat Islam yang berada di bawah sistem pemerintahan demokrasi atau mana-mana sistem pemerintahan manusia yang tidak menjalankan undang-undang Allah, akan dapat menghindari diri mereka daripada kesyirikan dan kekufuran dengan cara mereka mengamalkan sikap dan mengambil tindakan-tindakan seperti berikut :

1. Beriman dengan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan konsep-konsep Nafi dan Isbat serta berpegang teguh kepadanya adalah dengan menyedari, mengakui dan meyakini mengenai :

i. Kesyirikan dan kekufuran agama demokrasi dan sistem politik demokrasi;

ii. Kesyirikan dan kekufuran yang berlaku ke atas diri kita kerana kita mengamalkan agama Islam yang sesat dan rosak Aqidahnya, dan kerana kita mengamalkan agama demokrasi yang syirik dan kufur;

iii. Kesyirikan dan kekufuran yang berlaku ke atas kita kerana kita bersetuju dan meredhai sistem politik demokrasi berserta segala undang-undang demokrasi ciptaan manusia;

iv. Kesyirikan dan kekufuran kerana kita tidak mengamalkan konsep Nafi dan Isbat dalam kehidupan kita, khususnya kerana kita tidak menafi, menolak, mengingkari dan menentang terhadap agama demokrasi dan sistem politik demokrasi ;

2. Beriman dengan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan konsep-konsep Nafi dan Isbat serta berpegang teguh kepadanya adalah dengan mengamal dan mengambil tindakan-tindakan seperti berikut :

i. Mengisytiharkan kesyirikan dan kekufuran agama demokrasi serta mengisytiharkan kesyirikan dan kekufuran yang berlaku ke atas diri kita kerana kita mengamalkannya;

ii. Tidak mengamalkan sistem politik demokrasi serta kita memisah dan mengeluarkan diri kita daripada sistem politik demokrasi yang mengeluarkan kita daripada kesyirikan dan kekufuran dan untuk kembali beriman kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ;

iii. Menolak dan menentang kerajaan demokrasi serta untuk memusuhi dan membencinya;

iv. Tidak mentaati dan mematuhi peraturan dan undang-undang demokrasi agar kita tidak terlibat dengan gejala manusia menyembah manusia dan hanya menyembah Allah sahaja;

v. Mengamalkan sikap yang sama sekali tidak berkompromi terhadap kerajaan demokrasi serta untuk sentiasa berkonfrantasi dengannya;

vi. Membentukkan satu Pergerakan Islam yang akan menyebarkan segala pengertian kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ yang sebenar, mengenai kesyirikan dan kekufuran agama demokrasi, mengenai perintah Allah untuk menghapuskan kerajaan demokrasi untuk digantikan dengan sebuah kerajaan Allah melalui Jihad, Perang dan Revolusi;

vii. Untuk mengancam, mengganggu dan menakut-nakutkan kerajaan demokrasi Malaysia kita ini agar mereka itu menjadi gerun gementar terhadap kita;

viii. Untuk memberontak dan meruntuhkan kerajaan demokrasi Malaysia kita ini dengan Jihad dan Perang bagi menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia dan untuk mengembalikan manusia kepada pengabdian yang total kepada Allah sahaja;

ix. Untuk memberontak dan meruntuhkan kerajaan demokrasi Malaysia kita ini dengan Jihad, Perang dan Revolusi bagi menghapuskan sistem penindasan dan kezaliman ke atas seluruh umat manusia.

Orang-orang yang berada di bawah sesuatu kerajaan demokrasi yang mengamalkan sikap dan tindakan-tindakan seperti yang tersebut di atas ini, mereka itu telah sempurna beriman kepada kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ dan kekal di dalam agama Allah, manakala mereka yang tidak mengamalkannya, mereka itu telah mengalami KEROSAKAN AQIDAH mereka yang mengeluarkan mereka daripada agama Allah. Mereka ini adalah lebih tepat dan sesuai untuk disifatkan sebagai para pengaku Muslim sahaja yang keimanan mereka sudah tidak diterima oleh Allah swt.


Sekian, terima kasih.


Wan Solehah al-Halbani

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,


METOD PERJUANGAN ISLAM ADALAH DARIPADA ALLAH DAN RASUL-NYA

Firman Allah : Yusuf 108
“Katakanlah : Inilah jalan perjuanganku, di mana aku dan orang-orang yang mengikutku mengajak kamu kepada agama Allah dengan bukti yang jelas . Maha Suci Allah dan aku bukannya daripada golongan musyrikin .

Firman Allah: al-Ankabut 69
Dan mereka yang berjihad kepada Kami, sesungguhnya Kami akan pimpin mereka kepada jalan-jalan Kami.

Saiyyid Qutb (Milestones) :
“Para pendakwah dan pejuang Islam hendaklah memahami dengan sejelas-jelasnya bahawa agama ini adalah agama yang diwahyukan dan bahawa METODnya, yang sesuai dan harmoni dengan sifat-sifat agamanya, adalah juga didasarkan kepada panduan wahyu. Adalah sesuatu yang mustahil untuk mendiri dan menegakkan satu tatanan hidup agama ini tanpa mengikuti Metodnya yang tersendiri.

Seseorang itu hendaklah memahami bahawa agama ini telah datang bukan sahaja untuk mengubah aqidah-aqidah dan amalan-amalan manusia tetapi juga METOD untuk melaksanakan perubahan-perubahan dalam aqidah-aqidah dan amalan-amalan itu. Agama ini membentukkan Aqidah bersama-sama dengan pembentukan sesuatu komuniti itu, ia juga membentuk sistem pemikirannya di samping ia menumpukan tenaganya dalam melaksanakan aspek-aspek praktikalnya. Oleh yang demikian, pembentukan sistem pemikirannya, Aqidahnya, dan cara hidupnya yang tersendiri itu, tidak memerlukan kepada metod yang lain, tetapi ianya terlaksana secara serentak.

Daripada huraian di atas, kita sedar bahawa agama ini mempunyai METOD bertindaknya yang tersendiri. Justeru, kita perlu sedar bahawa METOD ini adalah sesuatu yang kekal abadi. Ia tidak terikat kepada sesuatu peringkat, atau sesuatu keadaan dan persekitaran yang tertentu, seumpamanya kepada zaman generasi Islam yang pertama. Sesungguhnya tatanan hidup agama ini tidak akan dapat didiri dan dibangunkan - pada bila-bila masa - melainkan melalui METOD ini sahaja.

Peranan Islam ialah untuk mengubah Aqidah-aqidah dan amalan-amalan manusia, bersama-sama dengan sikap, pandangan dan cara berfikir mereka. METODnya adalah diturunkan melalui wahyu dan ianya adalah sama sekali berbeza dengan kesemua metod yang tidak bernilai daripada manusia yang berfikiran cetek.”

Metod perjuangan Islam adalah daripada Allah dan Rasul-Nya yang KEKAL ABADI, yang bersifat TIDAK BOLEH DIUBAH, ianya adalah SESUAI UNTUK KESEMUA ZAMAN DAN KESEMUA SITUASI DAN KEADAAN. Metod perjuangan daripada Allah adalah sesuai untuk umat Islam pada zaman kita di Malaysia kita ini, sebaliknya metod perjuangan melalui amalan sistem politik demokrasi adalah metod yang syirik dan kufur. Dalam ayat (al-Fatir :10) di bawah ini Allah melarang kita dengan jelas dan terang, serta muktamad agar kita tidak mengamalkan sistem politik demokrasi yang syirik dan kufur untuk dijadikan sebagai metod perjuangan kita.

Firman Allah : Fatir 10
Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. Kepada Allahlah naiknya segala madah yang baik (yang menegaskan iman dan tauhid untuk dimasukkan ke dalam kira-kira balasan), dan amal yang soleh pula diangkat-Nya naik ( sebagai amal yang makbul – yang memberi kemuliaan kepada yang melakukannya). dan sebaliknya; orang-orang yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan), adalah bagi mereka azab seksa yang berat; dan rancangan jahat mereka (kalau berkesanpun) akan rosak binasa.

Allah menyifatkan orang-orang yang mengamalkan sistem politik demokrasi walaupun untuk tujuan dan matlamat yang suci dan murni kerana Allah, sebagai orang-orang yang merancang untuk melakukan KEJAHATAN yang akan diseksa di Akhirat nanti. Allah memerintahkan kita agar kita hanya berjuang melalui jalan dan metod daripada Allah dan Rasul-Nya sahaja yang diredhai Allah dan tidak melalui sebarang jalan dan metod yang syirik dan kufur seperti amalan sistem politik demokrasi kita yang tidak diredhai Allah.


Sekian, Terima Kasih.


WAN SOLEHAH AL- HALBANI

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,




BERBEZA DAN BERKONTRADIKSI DENGAN PERJUANGAN RASULULLAH SAW ADALAH KAFIR


Firman Allah : al-Imran 32
Katakanlah : Taatlah kepada Allah dan Rasul, jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak kasihkan orang-orang kafir.


Perjuangan UMNO dan PAS adalah berbeza dan berkontradiksi dengan total dengan perjuangan Rasulullah saw yang menjadikan seluruh mereka ini sebagai orang-orang kafir.


JALAN RASULULLAH SAW ADALAH JALAN AL- QURAN, SUNNAH DAN SIRAH YANG SEMPURNA :


1. Mengisytiharkan kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ untuk menegakkan kekuasaan Islam dan sistem kehidupan Islam, serta matlamat untuk menghapuskan kekuasaan Jahiliyah.


2. Mengisytiharkan agama jahiliyah Mekah sebagai agama yang syirik dan kufur.


3. Tidak mengamal, mengimani dan menganuti agama Jahiliyah.


4. Tidak membolehkan amalan agama Jahiliyah bagi tujuan perjuangan Islam.


5. Tidak mengiktiraf dan bersetuju terhadap agama Jahiliyah.


6. Tidak bersetuju untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia.


7. Tidak mentaati peraturan dan undang-undang manusia.


8. Menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan terbuka, aktif dan total terhadap agama Jahiliyah.


9. Memisahkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta untuk memusuhi dan membencinya.


10. Mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah.


11. Mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat.


12. Bersedia dan sanggup untuk dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah dengan ketara dan berpajangan.


13. Setelah memperolehi kekuatan, Islam akan melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan untuk mengembalikan pengabdian seluruh umat manusia kepada Allah sahaja.




PERJUANGAN UMNO DAN PAS YANG MENGAMALKAN AGAMA DEMOKRASI ADALAH BERKONTRADIKSI DENGAN PERJUANGAN RASULULLAH SAW - INI ADALAH KERANA MEREKA MELAKUKAN PERKARA-PERKARA BERIKUT :


1. Tidak mengisytiharkan matlamatnya untuk menghapuskan agama demokrasi sebagai agama yang syirik dan kufur;


2. Tidak mengisytiharkan bahawa demokrasi ini adalah agama yang syirik dan kufur ;


3. Mengamal dan menganuti agama demokrasi yang bererti mereka menganuti dan mengamalkan agama manusia yang syirik dan kufur ;


4. Memboleh dan menghalalkan amalan agama demokrasi sebagai jalan untuk memperjuangkan Islam;


5. Mengiktiraf, bersetuju dan meredhai agama demokrasi;


6. Bersetuju dan redha untuk menyerahkan hak dan kuasa untuk membuat peraturan dan undang-undang kepada manusia ;


7. Mentaati dan mematuhi peraturan dan undang-undang demokrasi ciptaan manusia;


8. Tidak menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan aktif dan total terhadap agama demokrasi yang syirik dan kufur ;


9. Tidak memisahkan diri daripada kepimpinan kufur dan kekuasaan kufur serta tidak memusuhi dan membencinya;


10. Tidak mengamalkan sikap tidak berkompromi dan non-konformis terhadap agama Jahiliyah;


11. Tidak mencabar dan mengancam agama Jahiliyah yang sedang berkuasa dan berdaulat;


12. Tidak akan dizalimi dan ditindas oleh kekuasaan Jahiliyah kerana cara berdakwah yang tidak mencabar dan mengancam kekuatan dan kekuasaan Jahiliyah;


13. Tidak bersedia untuk melancarkan Jihad dan Perang terhadap Jahiliyah dan kekuasaan jahiliah serta tidak bercadang untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia.



UMNO dan PAS membuat undang-undang manusia, mereka menguat kuasakannya ke atas umat manusia, undang-undang itu pula ditaati dan dipatuhi manusia – kesemuanya bererti berbeza dan berkontradiksi dgn Metod Rasulullah saw yang mengeluarkan mereka dpd agama Allah .



Sekian, Terima Kasih.




Wan Solehah al-Halbani

Wan Solehah al-Halbani said...
This comment has been removed by the author.
Wan Solehah al-Halbani said...
This comment has been removed by the author.
Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,

TIDAK ADA IJTIHAD DAN MASALAHAH YANG MEMBOLEHKAN KITA UNTUK MENGAMALKAN SYSTEM POLITIK DEMOKRASI

Persoalan dalam amalan agama demokrasi yang syirik dan kufur ini ialah persoalan AQIDAH, iaitu amalan agama demokrasi bererti kita membuat pilihan di antara TAUHID dengan SYIRIK, di antara ISLAM dengan KAFIR, bukan membuat pilihan di antara yang kurang mudharat dengan yang lebih mudharat, dan di antara yang kurang buruk dengan yang lebih buruk.

Tidak ada ijtihad dan maslahah dalam memilih untuk mengamalkan agama demokrasi kerana itu bererti memilih KAFIR dengan meninggalkan ISLAM, memilih SYIRIK dengan meninggalkan TAUHID. Allah melarang kita daripada memperjuangkan Islam melalui amalan sistem politik demokrasi yang syirik dan kufur ini, di antaranya adalah diasaskan kepada hujjah-hujjah berikut :

1. Tidak ada IJTIHAD dan MASLAHAH dalam masalah AQIDAH, maslahah hanya terhad kepada memilih di antara yang buruk dengan yang lebih buruk atau di antara yang mudharat dengan yang lebih mudharat, tetapi tidak untuk membuat pilihan di antara, Kufur dengan Iman, Tauhid dengan Syirik ;

2. Tidak ada DHARURAH dalam amalan demokrasi, dharurah hanya dibenarkan dalam situasi yang amat terdesak yang tidak wujud lagi jalan keluar yang lain, iaitu mengikut Imam Ahmad, setelah seseorang itu diikat, atau dikurung atau dipukul dan diseksa, barulah wujudnya prinsip dharurah;

3. Falsafah “MATLAMAT MENGHALALKAN CARA” tidak dapat diterima oleh Islam kerana ianya adalah falsafah Barat dan cara pemikiran Barat yang syirik dan kufur yang dikembangkan oleh Machiavelli;

4. Tidak wujud “RUANG-RUANG YANG LUAS” dalam Aqidah dan Pemikiran Islam yang memboleh dan membenarkan kita untuk mengamalkan sistem politik demokrasi, di samping itu “ruang-ruang” dalam sistem politik demokrasi kita ini adalah ruang-ruang yang sedang berada di bawah kuat kuasaan Uluhiyah dan Rububiyah Manusia yang apabila ianya diamalkan akan tetap dan pasti memasukkan para pengamalnya itu ke dalam kesyirikan dan kekufuran;

5. Rasulullah saw menolak tawaran orang-orang kafir untuk melantik Baginda sebagai Raja – peristiwa ini berperanan sebagai hujjah yang konkerit dalam menolak segala hujjah yang memboleh dan menghalalkan amalan sistem politik demokrasi seperti ‘dharurah’, ‘matlamat menghalalkan cara’, dan ‘ruang-ruang luas dalam Aqidah dan Pemikiran Islam’;

6. Rasulullah saw menolak tawaran kaum Yahudi untuk memeluk agama Islam dengan syarat Baginda sanggup untuk menghukum dengan hukuman yang ringan berbanding dengan hukum kitab Taurat;

7. Membuat sesuatu kesalahan atau melibatkan diri dengan perbuatan yang merosakkan Aqidah Islam secara SENGAJA dan TERANCANG adalah dilarang oleh Allah swt;

Segala hujjah seperti yang dipaparkan di atas ini menolak konsep IJTIHAD dan MASLAHAH, dan juga menolak konsep MATLAMAT MENGHALAKAN CARA’ daripada pemikiran kufur Barat yang dikemukakan oleh Machiavelli yang sama sekali berkontradiksi dengan hukum al-Quran.


Firman Allah : Fatir 10
Sesiapa yang mahukan kemuliaan (maka hendaklah ia berusaha mencarinya dengan jalan mematuhi perintah Allah), kerana bagi Allah jualah segala kemuliaan. Kepada Allahlah naiknya segala madah yang baik (yang menegaskan iman dan tauhid untuk dimasukkan ke dalam kira-kira balasan), dan amal yang soleh pula diangkat-Nya naik ( sebagai amal yang makbul – yang memberi kemuliaan kepada yang melakukannya). dan sebaliknya; orang-orang yang merancangkan kejahatan (untuk mendapat kemuliaan), adalah bagi mereka azab seksa yang berat; dan rancangan jahat mereka (kalau berkesanpun) akan rosak binasa.

Ini adalah ayat al-Quran yang jelas, terang dan muktamad yang melarang kita daripada mengamalkan system politik demokrasi yang syirik dan kufur ini untuk dijadikan sebagai metod perjuangan kita.


Sekian, terima kasih.



Wan Solehah al-Halbani

Wan Solehah al-Halbani said...
This comment has been removed by the author.
Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,

METOD PERJUANGAN ISLAM ADALAH JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI

Firman Allah: al-Baqarah 193
Dan berperanglah sehingga tiada lagi fitnah (penindasan) dan jadilah agama untuk Allah.

Firman Allah : al-Hajj 40
Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.

Jihad dan Perang dalam Islam adalah diperintahkan Allah ke atas kita yang bertujuan untuk :

1. Menghapuskan sistem PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA yang wujud dan beroperasi di bawah kekuasaan sesebuah kerajaan manusia seperti kerajaan demokrasi kita ini yang sekali gus ianya (peperangan itu) bererti menghapuskan segala penindasan, kezaliman, pencerobohan, kejahatan, ancaman, dan kerosakan yang sedang wujud dan berleluasa di bawah kekuasaannya;

2. Mewujudkan sistem PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA ALLAH di bawah kekuasaan sesebuah kerajaan Allah yang akan mewujudkan keadilan, kebebasan dan keamanan di kalangan manusia mengikut neraca-neraca Allah;

3. Menghapuskan sistem MANUSIA MENYEMBAH MANUSIA dan mewujudkan system manusia menyembah Allah sahaja.

4. Menghapuskan PENINDASAN dan KEZALIMAN sekali gus untuk menegakkan keadilan dan kebebasan;

5. Menghapuskan KEBATILAN untuk menengakkan kebenaran;

6. Menegakkan KETUANAN ISLAM supaya agama Islam wujud sebagai agama yang paling berkuasa dan agung di atas muka bumi ini;

Dalam mencapai seluruh Misi Islam Yang Maha Agung seperti di atas ini, Islam BERHAK untuk melancarkan Jihad dan Perang dalam bentuk yang OFENSIF ke atas sesuatu Negara Bangsa atau Kerajaan Demokrasi, atau ke atas mana-mana Kerajaan Manusia sekalipun tanpa terlebih dahulu ianya diserang, diperangi, dizalimi dan diancam oleh mana-mana negara atau kerajaan-kerajaan tersebut. Ini adalah doktrin FUNDAMENTALISME dalam kalimah Laailaahaillallah.

Sekian, Terima Kasih.



WAN SOLEHAH AL- HALBANI

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,

Erti MENTALITI ISLAM :

1. Islam bererti berpegang teguh kepada dua kalimah syahadah yang diikuti dengan amalan solat, puasa, zakat, haji dan seluruh syiar ibadat kepada Allah dan pelaksanaan peraturan dan undang-undang Allah dalam seluruh bidang kehidupan yang meliputi politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabangsa;

2. Peraturan dan undang-undang adalah agama – peraturan dan undang-undang Allah adalah agama Allah manakala peraturan dan undang-undang manusia adalah agama manusia;

3. Allah itu adalah Tuhan kerana Dia adalah Pencipta, Pemelihara dan Pentadbir langit dan bumi dan segala apa yang berada di antara keduanya, dan Dia mencampuri dengan aktif dalam hal ehwal politik, kerajaan, pemerintahan dan undang-undang di dalam sesuatu negara di bumi;

4. Demokrasi itu adalah agama, iaitu agama yang syirik dan kufur kerana ianya adalah didasarkan kepada Uluhiyah dan Rububiyah Manusia dan kerana ia menafi, menolak, mengingkari dan menentang dengan aktif dan total terhadap Uluhiyah dan Rububiyah Allah dan Laailaahillallah;

5. Politik, kerajaan, pemerintahan dan undang-undang adalah isu-isu yang berhubung kait secara langsung dengan TUHAN dan AGAMA – Allah adalah Tuhan dalam politik Allah, manakala manusia adalah Tuhan-tuhan dalam politik demokrasi;

6. Para pemimpin yang berkuasa dan memerintah di dalam sesebuah kerajaan demokrasi adalah Tuhan-tuhan manusia yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia;

7. Ketaatan dan kepatuhan kepada peraturan dan undang-undang negara demokrasi bererti para pemerintah itu adalah Tuhan-tuhan yang disembah oleh manusia;

8. Rakyat yang bersetuju dan menyokong sesebuah kerajaan demokrasi bererti mereka itu melantik para pemerintah itu sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia;

9. Rakyat yang bersetuju dan menyokong sesebuah kerajaan demokrasi bererti mereka itu bersetuju dan menyokong Tuhan-tuhan manusia;

10. Rakyat yang mentaati dan mematuhi segala peraturan dan undang-undang demokrasi yang dibuat oleh para pemerintah bererti mereka itu menyembah para pemerintah itu sebagai Tuhan-tuhan yang layak disembah;

11. Sikap dan tindakan-tindakan penafian dan pengingkaran yang terbuka dan aktif terhadap kerajaan demokrasi dan segala peraturan dan undang-undang demokrasi adalah syarat keimanan kepada Laailaahillallah, tanpanya bererti kerosakan kepada Laailaahillallah yang mengeluarkan seseorang itu daripada agama Allah;

12. Perjuangan umat Islam di bumi ini adalah untuk menghapuskan kerajaan demokrasi ini untuk digantikan dengan sebuah kerajaan Islam kerana kerajaan demokrasi ini sememangnya adalah sebuah kerajaan yang syirik dan kufur;

13. Perjuangan Islam melalui proses politik demokrasi ini adalah metod perjuangan yang berkontradiksi dengan metod al-Quran, Sunnah dan Sirah;

14. Perang dan Revolusi terhadap kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah Jihad Islam yang diperintahkan oleh Allah ke atas kita;

15. Perang dalam Islam sememangnya dibenarkan tanpa terlebih dahulu kita ini diancam, dicabuli, dizalimi dan diperangi dengan syarat ianya adalah dilancarkan di atas dasar untuk menghapuskan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia;

16. Jihad yang paling utama sekali ialah Perang dan Revolusi untuk meruntuhkan sistem pengabdian manusia kepada kekuasaan manusia untuk kemudiannya digantikan dengan sistem pengabdian manusia kepada Allah sahaja;

17. Perpaduan dan harmoni di antara berbagai-bagai kaum dan agama tidak dibenarkan dalam Islam melainkan kepada orang-orang kafir yang taat dan patuh kepada kerajaan Islam serta kepada peraturan dan undang-undang Islam;

18. Allah memerintahkan kita untuk berjihad dan berperang untuk mewujud ‘Ketuanan Islam’ ke atas orang-orang kafir;

19. Melantik pemimpin-pemimpin daripada golongan bukan Islam sama sekali tidak dibenarkan dalam Islam walaupun mereka itu taat dan patuh kepada peraturan dan undang-undang negara serta mereka mengiktiraf agama Islam sebagai agama resmi Negara.


Sekian, terima kasih.



Wan Solehah al-Halbani

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,

ERTI MENTALITI JAHILIYAH IALAH :

1. Islam bererti berpegang teguh kepada dua kalimah syahadah yang diikuti dengan amalan solat, puasa, zakat, haji dan seluruh syiar ibadat kepada Allah sedangkan peraturan dan undang-undang dalam bidang-bidang politik, ekonomi, sosial, akhlak dan perhubungan antarabngsa bukanlah agama;

2. Kalimah Laailaahillallah bererti Allah itu satu dan tidak lebih daripada satu, dan ianya tidak mempunyai sebarang hubung kait dengan politik, kerajaan, pemerintahan dan undang-undang;

3. Allah itu adalah Tuhan kerana Dia adalah Pencipta, Pemelihara dan Pentadbir langit dan bumi dan segala apa yang berada di antara keduanya, tetapi Dia tidak mencampuri dalam hal ehwal politik, kerajaan, pemerintahan dan undang-undang di dalam sesuatu negara di bumi;

4. Demokrasi itu bukanlah agama, ianya adalah satu sistem politik yang bertujuan untuk memilih para pemimpin, membuat peraturan dan undang-undang negara, dan untuk memerintah dan mentadbir Negara;

5. Politik, kerajaan, pemerintahan dan undang-undang adalah isu-isu yang tidak ada kena mengena dengan Tuhan dan Agama;

6. Para pemimpin yang berkuasa dan memerintah di dalam sesebuah kerajaan demokrasi bukanlah Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia;

7. Ketaatan dan kepatuhan kepada peraturan dan undang-undang negara demokrasi tidak bererti para pemerintah itu adalah Tuhan-tuhan yang disembah oleh manusia;

8. Rakyat yang bersetuju dan menyokong sesebuah kerajaan demokrasi tidak bererti mereka itu melantik para pemerintah itu sebagai Tuhan-tuhan yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia;

9. Rakyat yang bersetuju dan menyokong sesebuah kerajaan demokrasi tidak bererti mereka itu bersetuju dan menyokong kesyirikan dan kekufuran;

10. Rakyat yang mentaati dan mematuhi segala peraturan dan undang-undang demokrasi yang dibuat oleh para pemerintah tidak bererti mereka itu menyembah para pemerintah itu sebagai Tuhan-tuhan yang layak disembah;

11. Sikap dan tindakan-tindakan penafian, penolakan, pengingkaran dan penentangan yang terbuka, aktif dan total terhadap demokrasi, kerajaan demokrasi dan segala peraturan dan undang-undang demokrasi bukanlah syarat keimanan kepada kalimah Laailaahillallah dan ianya bukanlah sesuatu yang diperintahkan Allah ke atas kita;

12. Perjuangan umat Islam di bumi ini bukanlah untuk menghapuskan kerajaan demokrasi ini untuk digantikan dengan sebuah kerajaan Islam kerana kerajaan demokrasi ini sememangnya adalah sebuah kerajaan Islam atau yang serasi dengan Islam;

13. Perjuangan Islam melalui proses politik demokrasi ini adalah metod perjuangan yang selaras dan bersesuaian dengan metod al-Quran, Sunnah dan Sirah;

14. Perang dan Revolusi terhadap kerajaan demokrasi Malaysia kita ini adalah satu bentuk “extremism” yang dilarang dalam Islam;

15. Perang dalam Islam hanya dibenarkan setelah kita ini terlebih dahulu diancam, dicerobohi, dicabuli, dizalimi dan diperangi;

16. Jihad tidak hanya terhad kepada Perang dan Revolusi, ianya mempunyai pengertian yang lebih luas yang mencakupi berbagai-bagai bidang kehidupan termasuklah perjuangan untuk memajukan negara, meningkatkan teknologi, menimba ilmu dan mencari kekayaan di bumi;

17. Perpaduan dan harmoni di antara berbagai-bagai kaum dan agama adalah digalakkan dalam Islam;

18. Konsep ‘Ketuanan Islam’ adalah sesuatu yang tidak wujud dalam pemikiran umat Islam dan justeru mereka tidak pernah dan tidak akan berjuang ke arah merealisasikan matlamat itu;

19. Melantik pemimpin-pemimpin daripada golongan bukan Islam adalah dibenarkan dalam Islam asalkan mereka itu taat dan patuh kepada Perlembagaan Negara, peraturan dan undang-undang negara serta mereka mengiktiraf agama Islam sebagai agama resmi Negara.


Sekian, terima kasih.


Wan Solehah al-Halbani

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,

JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI KE ATAS NEGARA MALAYSIA UNTUK MENGHAPUSKAN SISTEM PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KUASA MANUSIA

Firman Allah :al-Baqarah 251
Sekiranya Allah tidak menahan segolongan manusia dengan segolongan yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini.

Firman Allah : al-Hajj 40
Sekiranya Allah tidak menjatuhkan segolongan manusia dengan segolongan yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja, dan sinagog-sinagog dan juga masjid-masjid yang sentiasa disebut nama Allah dengan banyak padanya.


Allah memerintahkan kita supaya melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi terhadap mana-mana kerajaan manusia yang MENGABDIKAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA seperti kerajaan demokrasi MALAYSIA kita ini atau mana-mana kerajaan manusia sekalipun yang memerintah manusia dengan undang-undang manusia dan yang tidak memerintah manusia dengan undang-undang Allah.


Apabila sesuatu peraturan dan undang-undang manusia itu dikuat kuasakan ke atas manusia di bawah sesuatu kerajaan manusia seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita ini, itulah ertinya kewujudan sistem PENGABDIAN MANUSIA KEPADA KEKUASAAN MANUSIA yang syirik dan kufur. Manusia yang diperintah menjadi para hamba kepada para pemerintah, manakala para pemerintah itu pula adalah para Tuhan yang mengabdian manusia kepada kuasa mereka di bawah sesuatu kerajaan manusia. Pengabdian manusia kepada kuasa manusia adalah satu penafian dan penolakan terhadap pengabdian manusia kepada Allah sahaja yang merosakkan Aqidah Islam.


Allah memerintahkan kita agar kita melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi ke atas kerajaan manusia yang mengamalkan sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia. Inilah Jihad, Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.


Khalifah Saiyyidina Umar ra telah menyerang, memerangi dan membunuh bangsa Farsi tanpa sebarang kezaliman dan provokasi daripada Raja dan kerajaan Farsi semata-mata kerana Islam menjalankan tanggungjawab untuk membebaskan rakyat Farsi daripada pengabdian manusia kepada kuasa manusia dan supaya akhirnya mereka itu mengabdikan diri mereka kepada kuasa Allah di bawah kerajaan Allah di bumi Farsi itu sendiri. Rakyat Farsi tidak merayu atau memohon untuk dibebaskan, malah mereka itu kesemuanya bersetuju dan menyokong Raja dan kerajaan mereka, namun peranan dan tanggungjawab kekuasaan Islam itu adalah untuk membebaskan mereka itu daripada belenggu pengabdian manusia kepada kerajaan manusia dengan pelancaran Jihad, Perang dan Revolusi.


Sekirannya Khalifah Umar al-Khattab ra tidak melancarkan Jihad, Perang dan Revolusi dalam bentuknya yang OFENSIF ke atas Farsi dalam peperangan al-Qadisyiyyah itu yang bertujuan untuk menghapuskan sistem kerajaan manusia yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia, akan berlakulah di kalangan umat manusia di bumi Farsi itu KEHANCURAN dan KEROSAKAN yang amat besar. Peperangan al-Qadisyiyyah itu adalah satu manifestasi dalam alam realiti kita ini akan doktrin FUNDAMENTALISME Yang Maha Agung yang terkandung dalam kalimah ﻵﺍﻟﻪﺍﻷﺍﷲ.


Ayat-ayat di atas ini adalah perintah Allah kepada kita yang terdiri daripada seluruh orang-orang yang beriman ini supaya kita menyerang dan berperang tanpa terlebih dahulu kita ini diserang, dicerobohi dan diperangi oleh musuh-musuh kita di atas prinsip untuk MEMPERTAHANKAN kebebasan manusia daripada dizalimi dan dibelenggu oleh sistem pengabdian manusia kepada kuasa manusia. Allah memerintahkan segolongan orang-orang yang beriman supaya menyerang, memerangi dan memberontak terhadap kerajaan demokrasi Malaysia kita ini kerana ianya adalah kerajaan manausia yang kafir, zalim dan fasik yang mengabdikan manusia kepada kuasa manusia agar kita dapat menghapuskan kehancuran dan kerosakan yang besar yang sedang wujud dan berlaku di kalangan umat manusia di bumi Malaysia kita ini.

Sekian, Terima Kasih.

WAN SOLEHAH AL-HALBANI

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,


JIHAD, PERANG DAN REVOLUSI TERHADAP KERAJAAN DEMOKRASI MALAYSIA UNTUK MENGHAPUSKAN PENINDASAN


Firman Allah: al-Baqarah 193
Dan berperanglah sehingga tiada lagi fitnah (penindasan) dan jadilah agama untuk Allah.


Firman Allah: al-Anfal 39
Dan perangilah mereka sehingga tidak ada fitnah lagi, dan jadilah agama untuk Allah.


Ayat-ayat ini (2:193; 8:39) adalah ayat yang berbentuk UMUM dan MUKTAMAD. Jihad, Perang dan Revolusi adalah diperintahkan ke atas kita, iaitu ke atas seluruh umat Islam, dan bukanlah yang hanya terhad kepada kerajaan dan pemerintahan Islam sahaja, malah ke atas sesiapa sahaja yang beriman kepada Allah, Rasul-Nya dan Kitab-Nya untuk memerangi, meruntuh dan menghancurkan kekuatan dan kekuasaan kerajaan demokrasi Malaysia kita ini kerana, mengikut kriteria Islam, ianya adalah kerajaan yang melakukan penindasan, kezaliman, pencerobohan, ancaman, kejahatan dan kerosakan ke atas manusia dan kemanusiaan di bumi. Setelah orang-orang ramai memberontak dan berperang yang meruntuh dan menghancurkan kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur itu, barulah wujudnya gejala “jadilah agama untuk Allah", iaitu jadilah agama Allah ini sebagai agama yang BERKUASA dan MEMERINTAH ke atas manusia yang menghapuskan segala penindasan, kezaliman, pencerobohan, ancaman, kejahatan dan kerosakan itu.


Jihad dan Revolusi adalah diperintahkan ke atas kita agar agama Allah itu menjadi agama yang berkuasa dan memerintah seperti mana yang disebut dalam ayat ini “jadilah agama untuk Allah“. Perang dalam ayat ini adalah perang yang berbentuk OFENSIF, iaitu menyerang sebelum diperangi. Perang dan Revolusi ini adalah Jihad ke jalan Allah dan ianya adalah Metod Perjuangan daripada Allah yang membolehkan kita untuk meruntuh dan menghancurkan kerajaan manusia yang syirik dan kufur serta yang zalim dan menindas ini untuk digantikan dengan kerajaan Allah yang adil dan bebas.


"Fitnah" dalam ayat ini adalah dimaksudkan kepada penindasan, iaitu penindasan yang wujud dalam bentuk peraturan dan undang-undang ciptaan manusia yang selain daripada Allah yang berkuasa dan berdaulat ke atas manusia. Peraturan dan undang-undang ciptaan manusia itu adalah kekufuran, dan setiap kekufuran itu disifatkan Allah sebagai penindasan, kezaliman, ancaman, pencerbohan, kejahatan dan kerosakan kepada manusia di bumi. Kerajaan, pemerintahan dan otoriti Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis yang mengabdikan manusia kepada sesama manusia adalah satu “fitnah” yang diperintahkan oleh Allah s.w.t. untuk diperangi. Selagi “fitnah” itu wujud, selama itulah perang dikehendaki untuk dilancarkan sehingga “fitnah” itu, iaitu kerajaan, pemerintahan dan otoriti demokrasi itu, mengalami kehancuran; dan "jadilah agama untuk Allah", iaitu sehingga Islam sahaja yang memerintah ke atas seluruh ideologi dan pemikiran yang lain dan ke atas seluruh umat manusia di bumi, Islam dan bukan Islam. Bagi umat Islam yang sedang berada di bawah naungan Sekular-Nasionalis-Demokratik-Kapitalis, Jihad dikehendaki untuk dijadikan sistem kehidupan hari-hari dan terus berkesinambungan sehingga hancurnya kufur (demokrasi) dan tertegaknya Islam. Ini adalah ayat REVOLUSI, iaitu ayat yang memerintahkan kita supaya MEMBERONTAK dan BERPERANG untuk meruntuh dan menghancurkan kekuataan dan kekuasaan sesuatu kerajaan kufur seperti kerajaan demokrasi Malaysia kita ini untuk kemudiannya digantikan dengan agama Islam, iaitu agama yang berkuasa dan memerintah.


Sekian, Terima Kasih.

WAN SOLEHAH AL- HALBANI

Wan Solehah al-Halbani said...
This comment has been removed by the author.
Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,

METOD PERJUANGAN ISLAM :

1. Metod Islam adalah terdiri daripada tiga peringkat perjuangan :


a. PROSES REVOLUSI (kebangkitan yang militen, radikal dan revolusyeneri);
b. PERANG dan REVOLUSI;
c. PASCA REVOLUSI;


2. Proses Revolusi adalah terdiri daripada 4 konsep yang utama :


a. DEKLARASI
b. PENENTANGAN TOTAL
c. TANPA KOMPROMI
d. KONFRANTASI TERBUKA


3. PROSES REVOLUSI DAN PERANG :


a. Jihad Awal (Proses Revolusi) yang terdiri daripada sikap dan tindakan-tindakan yang berikut:-


• Pembentukan Pergerakan Islam
• Deklarasi
• Penolakan total
• Tanpa kompromi
• Konfrantasi terbuka


b. Jihad Qital (Revolusi) - melancarkan perang sama ada perang gerila atau peperangan terbuka.


4. PERANAN PERGERAKAN ISLAM


Fasa Pertama :

a. Mengembang dan membentukkan Pergerakan Islam ke seluruh tanah air;
b. Menyebarkan Aqidah dan Pemikiran Islam serta Metod Islam di kalangan massa umat Islam;
c. Mencabar, mengganggu dan mengancam kerajaan demokrasi yang sedang berkuasa dan berdaulat ;
d. Menggerak dan mengaktifkan massa umat Islam ke arah Kebangkitan, Jihad, Perang dan Revolusi.


Fasa Kedua :


a. Mengoperasikan pelancaran Jihad, Perang dan Revolusi;
b. Mempastikan semangat perjuangan terus berkobar dan membara;
c. Menghancurkan kufur dan kekuasaan kufur;
d. Menegakkan kerajaan Islam.


Fasa Ketiga :


a. Memerangi dan membenteras saki-baki musuh-musuh Islam dan segala penentangan terhadap revolusi dan oleh itu mengukuh dan menstabilkan kerajaan Islam yang baru lahir itu;
b. Sekiranya Negara Islam itu mengalami kehancuran dan keruntuhan, Pergerakan Islam akan berjuang untuk membangunkannya kembali.


Sekian, terima kasih.


WAN SOLEHAH AL- HALBANI


SALAM,

Wan Solehah al-Halbani said...

SALAM,

METOD PERJUANGAN ISLAM - PROSES REVOLUSI :

1. Proses Revolusi adalah satu fasa perjuangan yang wujud dalam bentuk konflik secara total dan terbuka di antara Pergerakan Islam dengan kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur yang akhirnya akan membawa kepada Jihad, Perang dan Revolusi;

2. Proses Revolusi ini akan memakan masa yang agak lama, mungkin generasi demi generasi, yang kemudianya akan membawa kepada kebangkitan massa ummah yang akan membesar dan mengembang kepada Jihad, Perang dan Revolusi;

3. Proses Revolusi ini adalah satu fasa perjuangan yang membolehkan sesuatu Pergerakan Islam itu untuk mengumpul, membina dan menjana KEKUATANNYA daripada segala sumber daripada dalam Pergerakan Islam itu sendiri dan juga segala sumber daripada persekitarannya;

4. Ia bermula daripada satu Pergerakan Islam yang kecil sehingga ia membesar dengan mendapat sokongan dan penglibatan daripada seluruh massa umat Islam di persekitarannya;

5. Pergerakan Islam amat memerlukan kepada segala KEKUATAN untuk mengatasi musuh-musuhnya, iaitu kekuatan iman dan ketaqwaan, kekuatan jiwa dan rohani, kekuatan tekad dan keazaman, kekuatan semangat dan komitmen yang amat mendalam kepada perjuangan, kekuatan perpaduan sesama para pejuang Islam, kekuatan dalam bentuk kefahaman yang mendalam mengenai Aqidah Islam dan juga Metod Islam, serta kekuatan fizikal dalam bentuk material, persenjataan dan latihan – segala kekuatan ini adalah amat diperlukan kerana ianya adalah untuk tujuan merampas kuasa politik negara yang kufur itu dengan Jihad, Perang dan Revolusi;

6. Kebangkitan Islam dimulakan dengan pembentukan sebuah Pergerakan Islam yang MENDEKLARASIKAN matlamat perjuangannya secara terbuka untuk menghapuskan kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini untuk kemudianya digantikan dengan sebuah kerajaan Allah melalui Jihad, Perang dan Revolusi.

7. Pergerakan Islam mengamalkan sikap dan tindakan-tindakan PENENTANGAN TOTAL dan TANPA KOMPROMI terhadap kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini;

8. Pergerakan Islam mengelakkan diri mereka daripada mengamalkan sistem politik demokrasi, mereka memisah dan mengasingkan diri mereka daripadanya, mereka menolak kepimpinan yang sedia ada dan mereka berhimpun di bawah satu kepimpinan yang baru;

9. Pergerakan Islam mengoperasikan proses penyebaran Aqidah dan Pemikiran Islam dalam bentuk TARBIYAH, TINDAKAN dan PERGERAKAN, dan bukan hanya tarbiyah demi tarbiyah sahaja tanpa tindakan;

10. Pergerakan Islam sentiasa bertindak pro-aktif, agresif dan militen dalam MENCABAR, MENGGANGGU dan MENGANCAM kerajaan demokrasi yang syirik dan kufur ini;


Sekian, Terima Kasih.


WAN SOLEHAH AL-HALBANI


(BERSAMBUNG)

Wan Solehah al-Halbani said...

(Sambungan)

SALAM,


METOD PERJUANGAN ISLAM - PROSES REVOLUSI :

11. Sesebuah kerajaan demokrasi itu tidak diberi pilihan yang lain melainkan hanya untuk bertindak balas dalam bentuk MENINDAS dan MENZALIMI sesebuah Pergerakan Islam yang berbentuk agresif, militen, radikal dan revolusyeneri ini;

12. Tindak balas yang zalim dan menindas sesebuah kerajaan demokrasi terhadap Pergerakan Islam ini hanyalah sekadar untuk menyelamatkan kerajaan mereka daripada mengalami kehancuran, mengelakkan pengusiran mereka daripada takhta pemerintahan mereka dan mengelakkan kehilangan segala harta dan kepentingan mereka - ia bertindak untuk mempertahan dan mengekalkan status quo;

13. “ACTIONS” dalam bentuk segala agitasi dan desakan yang aktif, agresif dan militen daripada Pergerakan Islam akan menimbulkan “REACTIONS” daripada kerajaan demokrasi, iaitu “reactions” daripada pihak kerajaan dalam bentuk tindakan-tindakan yang tegas dan keras dalam membenteraskan kebangkitan Islam ini, kemudian “REACTIONS’ ini pula akan menimbulkan “COUNTER-REACTIONS” daripada Pergerakan Islam yang bertindak semakin agresif dan militen terhadap kerajaan;

14. Segala “ACTIONS’, “REACTIONS” dan “COUNTER-REACTIONS” dalam bentuk segala tindakan dan serangan yang aktif, agresif dan militen yang saling berbalas-balas di antara kedua-dua pihak yang berkonflik ini akan merebak, menyemarak dan memuncak kepada satu situasi KONFRANTASI TERBUKA yang bersifat semakin hangat, getir dan sengit dari masa ke masa – situasi inilah yang menghidup, merangsang, menyegar dan mengkesinambungkan segala aktiviti Jihad, Perang dan Revolusi di kalangan para pejuang Islam;

15. Suasana kehangatan konflik dalam bentuk segala tindakan saling berbalas-balas di antara kedua-dua pihak yang berkonflik itu akan menyumbangkan kepada kekesanan gerakan TARBIYAH yang dijalankan oleh Pergerakan Islam di kalangan massa umat Islam dan sekali gus ianya juga membantu untuk mencapai peningkatan tahap KETAQWAAN di kalangan mereka (massa umat Islam) yang diharapkan agar mereka itu akan akhirnya terserap ke dalam perjuangan dan Pergerakan Islam;

16. Konflik ini adalah konflik hanya kerana AQIDAH semata-mata yang berbentuk ‘AGAMA menentang AGAMA’, dan ianya bukanlah konflik kerana bangsa, negara dan tanah air, atau kerana ekonomi, teknologi dan sebarang faktor yang lain daripada AQIDAH;

17. Konflik ini adalah sesuatu yang DIPAKSAKAN ke atas kekuasaan demokrasi yang syirik dan kufur ini, iaitu sesuatu yang dicipta dan diwujudkan dengan sengaja, sedar dan terancang oleh Pergerakan Islam yang bersifat dan berbentuk agresif, militen, radikal dan revolusyeneri;

18. Tanpa konflik seperti ini, umat Islam tidak akan mengalami kebangkitan, dan hal ini akan hanya mengakibatkan kelembapan dan akhirnya kelenyapan yang total kepada perjuangan Islam;

19. Pergerakan Islam sedar bahawa mereka sebenarnya menanggung risiko yang amat besar, iaitu setelah melalui jalan-jalan yang berliku-liku dan mengalami segala pahit getir, yang memakan masa generasi demi generasi, mereka menghadapi dua kemungkinan – samada perjuangan mereka akan berakhir dengan menempa kejayaan atau mereka akan tumpas di bumi, namun mereka tetap dijamin untuk mencatat kejayaan dan kemenangan yang amat gemilang di sisi Allah swt di akhirat nanti!

20. Pergerakan Islam tidak mengharapkan orang lain atau pihak yang lain untuk membantu mereka dalam mengatasi musuh-musuh mereka – mereka mengalah, mengatasi dan merampas kekuasaan politik itu dengan kekuatan yang ada pada mereka sendiri yang terkumpul, terjana dan terbina semasa dalam perjalanannya melalui proses TARBIYAH, TINDAKAN dan PERGERAKAN.



Sekian, Terima Kasih.



WAN Solehah al - Halbani