Friday, December 30, 2005

DERIH 'KOREK' TABUNG ZAKAT JADI WANG EHSAN..?

KUALA TERENGGANU,: Sebelum hari raya hari itu, rakyat Terengganu yang dikurniakan wang ehsan begitu bergembira sekali. Mereka yang menerima wang ehsan tersebut bukan sahaja orang-orang miskin, tetapi ramai juga di kalangan orang-orang kaya yang kadang-kadang ada yang punya dua tiga buah kereta, terutamanya saudara-mara JKKK.

Dalam pada itu, timbul cerita yang mengatakan wang ehsan yang diberikan itu adalah bersumber dari wang zakat di bawah Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam). Khabarnya sebanyak RM43 juta telah dikeluarkan untuk tujuan tersebut.

Sebelum pilihan raya dahulu, antara isu yang dimainkan oleh PAS ialah bahawa wang ehsan tidak akan dibahagi lagi bila Barisan Nasional (BN) kembali memerintah di negeri ini. Tetapi pemimpin-pemimpin BN tetap mempertahankan bahawa wang ehsan akan tetap diberi walaupun BN memerintah.

Apa yang dapat difahamkan bahawa peruntukan dari wang ehsan itu telah digunakan oleh kerajaan untuk pembangunan di negeri ini. Maka lojiknya wang ehsan untuk dibahagi langsung kepada rakyat sebagaimana semasa PAS memerintah dahulu sudah tidak ada lagi.

Oleh itu mungkin munasabah orang mengatakan kerajaan negeri terpaksa meminta wang zakat dari Maidam untuk tujuan itu. Lalu mereka mendabik dada berbangga dengan mengatakan walaupun BN memerintah, tetapi rakyat terus dapat wang ehsan!

Kita harap pihak Maidam atau kerajaan negeri sendiri memberi penjelasan terhadap perkara ini supaya rakyat yang telah menerima wang ehsan itu (terutamanya mereka yang tidak berhak) tidak ragu-ragu dan terus menanggung dosa atas perkara tersebut. Begitu juga dengan mereka yang mengeluarkan zakat kepada kerajaan negeri ini.

Cyberluncai: Hidup BN!! Hidup Wang Ehsan....

No comments: