Thursday, March 29, 2007

BLOGGER UNTUNGKAN PAKLAH???

Umum mengetahui, polar persekitaran politik Malaysia yang dahulunya agak statik telah mula ’berkecamuk’ bilamana Timbalan Perdana Menteri telah dipecat pada tahun 1998. Maka, ramailah anak-anak muda yang sedang bergelora semangatnya turut sama ber’putih –tulang’ mempertahankan Dato’ Seri Anwar (DSAI) bahwa pemecatan beliau adalah hasil daripada satu ciptaan konspirasi yang amat terancang.



Kita masih lagi terngiang-ngiang laungan dan ledakan suara ”Reformasi!" terdengar hampir keseluruh kawasan di Kuala Lumpur, terutama di Dataran Merdeka dan juga di Jalan TAR (Tunku Abd Rahman). Parut dari pukulan FRU di badan menambahkan lagi gema nostalgia amarah rakyat marhaen dizaman reformasi tersebut. Akan tetapi, setelah hampir 10 tahun, suara atau nyaringan tadi sudah mula hampir pupus, kalau ada pun tidak sekuat 10 tahun yang lepas. Kini, keadaanya sudah kembali seperti era sebelum Reformasi yang nampaknya mungkin kembali ’statik’. Mengapa? Dan kemana mereka?

Anak-anak muda yang dahulunya berada dipangku rakyat, turun bangkit menyemarakkan gagasan reformasi, kini lebih tertumpu kepada ’dunia cyber’. Mereka yang agak aktif lebih senang menyampaikan amarah mereka melalui laman-laman blog peribadi.

Malangnya, media arus perdana telah di’gengam’ kuat oleh Kerajaan Pak Lah, tidak kira media elektronik mahupun akhbar harian, dicanangkan pelbagai berita yang boleh memusingkan minda rakyat agar tertumpu kepada perkara yang lebih non-politikal. Lebih kepada hiburan, berita-berita aneh dan erotik, tangkap basah dan berita mahkamah, beserta sekali sekala ’menembak’ kerajaan pembangkang. Ada media kerajaan yang menonjol diri sebagai kununya bersifat neutral dengan memaparkan kesilapan-kesilapan kerajaan tempatan dan dibincang secara eksklusif. Lalu rakyat marhaen mula terasa bahawa maslah setempat mereka ’dibela’, walaupun penyelesaiannya lebih sudu dari kuah.

Bila kita teliti dan perhati polar ’penghijrahan’ bacaan media rakyat marhain ini, maka tidak hairanlah media pembangkang mula kurang mendapat minat. Anak-anak muda yang celik IT pula lebih berinformasi dan lebih terkini melalui bacaan internet seperti beberapa akhbar harian online, terutama media pembangkang. Akan tetapi, mengapa rakyat marhaen seolah seperti tengah ’lali’ dan mengikut sahaja apa yang dibuat oleh kerajaan Paklah, walaupun tidak nampak jelas apa yang Paklah buat pun, melainkan menguatkan cengkaman politik peribadi dan mencekam rakyat jelata dengan pelbagai kenaikan tol dan barang keperluan harian termasuklah kenaikan harga petrol yang tertinggi dalam sejarah kerajaan Malaysia! Sesungguhnya tiada apa yang Pak Lah lakukan untuk rakyat semua dan tiada keuntungan yang jelas. Yang mengangur terus menganggur, yang rasuah terus berasuah, yang meroboh terus meroboh dan memukul terus memukul!

Anak muda mula seronok dengan kemajuan dunia IT. Sekali sekala, mereka luahkan didalam laman blog mereka, akan tetapi persoalannya apakah rakyat marhaen dapat melalui informasi online mereka? Maka, difikirkan bahawa sekarang adalah masanya anak-anak muda reformasi ini bergiat aktif kembali bersama rakyat marhaen bagi menyampaikan maklumat dan informasi terkini kepada rakyat bawahan semua. Ini mesti dilakukan sekarang, sebelum semuanya sudah terlambat dan ‘lauk’ menjadi sangat sejuk. Lalu, pembangkang akan berada di dalam keadaan sangat berbahya! Dan terpaksa menunggu ledakan ke-dua yang kita sendiri pun tidak tahu bila, entah ada atau tidak!

Suasana ‘sejuk’ ini, bukan salah sesiapa. Bukan salah Presiden Pas, ataupun penasihat PKR apatah lagi pemimpin DAP. Ini salah kita semua!

Suara-suara Presiden atau pimpinan Pas dan PKR sudah dijangkakan akan di’gam’ dan dihapus dari media Pak Lah, kalau ada pun diputar belit. Ini semua orang tahu!

Tetapi, ke’lali’an kita bersama laman blog telah sedikit sebanyak mengurangkan masa bersama rakyat marhaen untuk berkongsi informasi terkini. Fenomena Anwar sebenarnya masih lagi relevan! Itu luahan rasa rakyat marhean. Rakyat lebih gemar kalau isu-isu semasa ini disebarkan dalam bentuk cakera padat atau bahan cetak kepada mereka yang dikenali rapat sebagai menyukai bahan berita pembangkang ini.

Kepada yang masih ‘mencari’ atau ‘di atas pagar’, maka pendedahan boleh dijayakan dengan menjinakkan mereka dengan apa yang diminati mereka. Kalaulah agama, maka tonjolkan laman-laman atau pautan agama, akan tetapi sekali sekali masukan pautan semasa media pembangkang. Paling tidak pun, membantu biarlah minda mereka itu lebih kritis, dari menerima berita bulat-bulat.

Dan untuk yang kuat menentang, isian kebajikan, tidak kira dalam apa jua bentuk pertolongan mesti digembeleng untuk membantu mereka yang sebenarnya menjadi ‘mangsa’ kerajaan umno dan pemimpin mereka. Mereka yang menyokong kuat, walaupun hanya dapat habuan sebanyak RM 300- RM 3,000 semusim pilihanraya, akan tetapi sebenarnya terus hidup dalam kemiskinnan mesti dibantu dan didekati walau apa jua cara. Tenaga anak muda kita amat diperlukan. Dan Pas beserta PKR telah buktikannya di Johor baru-baru ini. Syabas!

Ini mesti diteruskan, dan kita mahu penglibatan anak-anak muda ini untuk bergerak secara langsung dengan masyarakat. Bukan bermakna kita tidak boleh berkarya di alam cyber, akan tetapi biarlah kita lebihkan kegiatan kerja kita kepada dunia nyata!

Sebab itu, mungkin Pak Lah tidak heran sangat dengan laman blog. Tindakan saman hanyalah untuk mengertak sahaja, padahal dia sendiri tahu bahawa kewujudan laman blog sebenarnya sedikit sebanyak melalaikan kerja anak-anak muda untuk mendekati rakyat!

No comments: