Thursday, November 12, 2009

'PAS REFORM': Kerja sia-sia? I

Beberapa blogger sedang bergiat aktif untuk melakukan 'reformasi' didalam parti PAS. Persoalan yang masih terbeku dan belum boleh dirungkai secara logik oleh penulis adalah....BAGAIMANA?



Ok, mari kita buka beberapa isu yang kununya ingin di'reform'kan oleh mereka;
1. Presiden PAS tidak menepati arus kontemporari
2. Sesetengah pimpinan tinggi PAS ingin bersama dengan Umno
3. Pemimpin PAS kurang faham dengan situasi semasa
4. Pelbagai lagi alasan yang bersifat suasana tempatan terutamanya di Selangor
5. Kepimpinan ulama' tidak relevan dengan dunia moden
6. Mungkin ada lagi yang tidak disenaraikan...



Ayuh, mari sama-sama kita fikirkan....

Bagaimana Presiden PAS dipilih...?

-Pemilihan TG Presiden berlaku sewaktu adanya muktamar-muktamar pemilihan. Dan ia dilakukan oleh perwakilan-perwakilan yang disetiap pelusuk negeri dengan cara mencadangkan nama atau calun-calun yang dirasakan perlu bertanding di peringkat nasional atau pusat. Kalaulah misi 'PAS Reform' ini ingin menukar atau memecat Presiden PAS yang sedia ada, maka bagaimana??? Mungkin dengan cara melobi dan menanamkan sifat 'benci' kepada seseorang, malah kalaulah mereka ada calun yang sesuai boleh dicadangan diperingkat kawasan masing-masing. Itupun kalaulah mereka ahli PAS, kalau tidak, macamana "Orang DAP boleh cadang atau beri nama untuk presiden MIC"???? Lawak bukan...???

Bolehkah dia dipecat...?
-Boleh, akan tetapi ia hendaklah mengikut prosedur parti yang sudah termaktub, dimana pihak tertentu didalam Jawatankuasa atau secara suara perwakilan menghantar undi tidak percaya, dan ini sebaris dan selaras untuk semua pertubuhan yang berdaftar dengan ROS, macam yang berlaku kepada MCA tempoh hari...Dan itupun, ia mestilah mengikut kehendak perwakilan yang juga adalah sememangnya ahli PAS....Logiknya, walhal merekalah yang memilih, tetapi tidak sampai setahun, nak tukar orang lain pulak...

Maka, pemecatan atau penukaran Presiden PAS yang sedia ada sebenarnya agak sukar dibuat, malah agak kurang logik ianya berlaku paling kurang sehingga muktamar pemilihan akan datang...

Jadi, apakah kerja-kerja kearah pemecatan atau penukaran Presiden ini sia-sia?

-Mungkin bukan sekarang, tetapi belum tentu untuk akan datang...

Oleh, itu apakah tumpuan kita sekarang?
-Sebab itu, penulis lebih rasa ianya satu 'kerja' yang amat sia-sia kalau segala tenaga, masa dan wang ringgit ditumpukan sepenuhnya kepada kearah proses ini sekarang. Mengapa tidak ditumpukan ke arah menumbangkan kerajaan BN yang sedia ada sekarang?

Bersambung....

Akan datang;
1. Mengapa blogger PR lebih hebat dari blogger BN?
2. Siapa dibalik tabir selama ini?
3. Kearah menanam persepsi positif kepada pimpinan PR
4. Reformasi kepimpinan atau Realiti keupayaan?


"Ada Berani...?????"

No comments: