Wednesday, May 11, 2005

Orang Umno Memang Biadap

Tajuk asal tulisan ini ialah Orang Umno Memang Sial, saya tukar tajuknya dan sebenarnya tak sampai hati nak beri tajuk demikian, tetapi rasanya tajuk ini sesuai dengan cerita yang akan saya sampaikan. Harap-harap tulisan ini di baca oleh orang umno juga, tambahan kalau manusia yang saya maksudkan membacanya lagi bertambah baik kerana dengan meluahkan nya di alam siber ia dapat melegakan rasa marah geram yang membuku dalam dada, kalaupun tidak di baca oleh orang umno tersebut ia dibaca oleh tuan-tuan peminat tetap laman ini seperti juga saya. Mana tahu dengan keajaiban kuasa Allah manusia yang saya maksudkan ini membacanya, maka tertebuslah rasa dan isi hati saya dan yang lebih penting bagaimana nilai yang baik perlu di semaikan dalam apa juga bentuk komunikasi.
Orang umno ini saya kenali pada pilihan raya lepas di mana sebagai agen pengira (counting agent) saya kena duduk bersebelahan dengan orang umno tersebut. Sambil bertugas saya berkenalan dengan nya atas niat ingin berkawan dan menjalinkan hubungan sesama manusia. Pada masa itu dalam fikiran saya berharap, mana tahu dengan berkawan dengannya satu masa saya boleh menukar fikirannya, bukan menjadi ahli Pas tetapi melihat kebenaran adalah kebenaran, melihat bahawa hidup yang singkat ini perlu kita memanfaatkan sebaiknya, hidup yang singkat di dunia ini adalah kalau boleh jangan lah terlalu banyak kesamarannya, kerana bagi ahli umno mungkin banyak kesamaran, dan dengan aktiviti hidup mereka mereka jadi demikian.

Saya kerap ber SMS dengan orang umno ini, pada se awal selepas pilihan raya 2004 tersebut, dengan memulakan sebagai cuba mengenali, bergurau atau usik-usik politik melalui SMS hasilnya memang mengejutkan dibalas dengan bahasa kasar dan kesat, walaupun sepatutnya saya tidak perlu terperanjat, kerana begitulah orang umno dulu kini selamanya, gemilang, temberang, petualang, lalang ….dan apa-apa lagi lah, jembalang pun boleh …

Kisah SMS kali yang mencetuskan tajuk diatas hanyalah kisah SMS Inul yang membuat konsert dangdut yang lalu dan kebetulan 3 malam sebelum konsert tersebut saya berpeluang menghadiri kuliah oleh seorang Ustaz dari JAWI, yang mana Ustaz ini lah yang terlibat dalam serbuan di Zouk dulu dan beliau bekerja di JAWI. Ustaz ini juga terlibat dalam serbuan ke atas seorang polis yang berpangkat DSP yang sedang mendampingi ibu ayam yang akhirnya Ustaz ini kena tumbuk sebagaimana laporan dalam akhbar tabloid kecil. ( Kisah Zouk dan kisah serbuan ke atas polis ini akan saya siarkan kemudian. )

Konsert Inul khabarnya dingin.… khabarnya hanya Mat-mat Indon yang menonton barangkali sebab… Inul ikut ”nasihat” JAWI setelah jawapan dari penganjur katanya, ”kami akan jamin Inul tidak akan gelek melebihi batas, Inul tidak akan menggoyang ponggongnya ke hadapan penonton. Dangdutnya tanpa gerudi khabarnya. Konsert dangdut apa kalau tak goyang benda ”wajib” bagi dangdut gelek Inul.

Berbalik kepada tajuk di atas ceritanya juga sekitar cerita Inul. Ceritanya cerita SMS sahaja, mungkin salah saya kerana ada unsur provokasi kepada penerima SMS geng umno nie. SMS tidak ada apa-apa sekadar kadangkala dan banyak kalinya permainan, hanya beberapa perkataan yang boleh sahaja kita padam, kita blok kalau tidak mahu. Tetapi SMS juga boleh jadi jatuh talak suami isteri, boleh jadi juara akademi Fantasia, SMS boleh hantar terjemahan ayat Quran, Hadis dsbnya.

SMS saya saya pendekkan dari cerita Ustazaz dalam kuliah nya malam itu, Ustaz ada menyebut bahawa beliau pernah cuba untuk menangkap Inul satu masa dulu kerana Inul pernah membuat persembahan Tiger show (tarian bogel). Saya tidak berani komen kerana ini Ustaz ini yang menceritakan.

Berikut ialah SMS tersebut.

SMS saya: Inul yg akan buat konsert dangdut pernah cuba ditangkap kerana buat tiger show dulu - kuliah tadi oleh Ustaz ***** (Pegawai JAWI yg operasi Zouk dan yg di tumbuk ketika cuba tangkap DSP langgani pelacur)
SMS geng umno: Awak nampak depan mata, kalau tak baik.. lebih baik awak zina...

SMS saya: Ustaz ***** yg cakap bukan saya

SMS geng umno: Orang Pas suka gunakan nama orang... lumrah orang yg keji. dalam berperang orang mcm elok di bunuh, PEMBELOT

SMS saya: Ini tiada kaitan PAS UMNO Saya hanya sampaikan saja
terpulang pada anda

SMS geng umno: ”Orang-orang pas jgn tunjuk alim, kalau Inul tonggeng... awaklah orang pertama yg main dulu

SMS saya: Saya hanya kongsi kisah pegawai JAWI, saya tiada niat menyerang anda

SMS saya: Relaxlah bang saya tahu u ok...

Selepas itu SMS saya tidak di jawab. Ini bukan kali pertama saya terkena, sebelum ini dalam kisah lain, berkenaan permintaan saya supaya beliau sampaikan kepada Wakil Rakyat umno, hasrat penduduk supaya menyegerakan tanah perkuburan di kawasan saya juga dijawab dengan cukup BIADAB, walaupun saya kerap kali menggunakan bahasa yang sebaik-baiknya. Kalaulah tidak mengenangkan etika, atau menjaga peribadi tidak terikut kebiadapannya, sudah tentu saya akan reka bahasa yang mungkin jauh lebih kasar dan biadab, tetapi apalah gunanya jika dia beranggapan orang Pas pun bahasanya biadab sama seperti dia. Api kena lawan dengan air, mudah-mudahan air akan memadamkan api akhirnya, api lawan api, makin panas, message tidak akan sampai, Nabi pun di baling batu di Taif dihalau, dihina, namun Nabi mendoakan penduduk Taif di beri hidayah oleh Allah satu hari nanti, begitulah ketinggian peribadi Nabi, terlalu kecil jika saya ingin bandingkan kisah SMS ini.
Jika diperhati SMS geng umno ini, jika kita serious mengkaji, mungkin pada mereka ini hanya permainan, lawan-lawan SMS ….dalam masa yang sama SMS tetap akan melambangkan serba sedikit peribadi penghantar, akan menggambarkan tahap ilmu si penghantar, kerana SMS yang sama tadi turut saya hantar ke beberapa rakan lain, tidak di jawab (maknanya boleh dianggap di terima) dan kepada seorang pensyarah UIA yang menjawab dengan perkataan ”Islam Hadhari”. Itu lah bezanya pensyarah UIA dan geng umno ini tadi, mungkin tidak adil perbandingan ini, tetapi sekadar itulah yang ada pada masa ini, dan kisah ini juga masih terbuka kepada berbagai penilaian dan andaian yang boleh semua pembaca lakukan.

Jadi saya rasa tajuk asal ”Orang Umno memang sial” di atas tidaklah berat kasar sangat – kalau kasar maka saya minta maaf, kerana tulisan sepanjang ini tidak mungkin saya hantar melalui SMS kepada geng umno tersebut.

Nota: saya akan cuba siapkan kisah Ustaz ini di Zouk dan kisah menangkap DSP walaupun sudah agak basi, Insya Allah.

MNI - 10.05.2005 (suntingan M@RHAEN - Emel: marhaen@gmail.com/ reformasi@gmail.com)

No comments: