Thursday, May 19, 2005

sabu

Dalam satu komen nya (jenuh saya cuba cari archives nya..tapi tak jumpa) beliau mengulas dan mengutuk seorang blogger anonymous yang mencerca Dato Seri Anwar Ibrahim.kata anonymous itu ''sampai mati pun aku tak percaya dengan Anwar. Aku ingat lagi kata-kata Mat Sabu, Anwar adalah Musang Al-Juburi''. Mat Saman Kati kemudian membalas balik dan mencabar anonymous tersebut dan pembaca-pembaca yang lain supaya mengemukakan bukti dimana dan bila Mat Sabu berkata begitu pada Anwar. Nah sekarang jelas..rupa2nya anonymous itu dan Mat Saman Kati adalah orang yang sama. Helah Mat Saman kati terdedah juga.

Tujuan nya tidak lain adalah untuk meracuni fikiran pembaca supaya membenci PAS dan melaga-lagakan muafakat politik antara PAS dan PKR. Modus operandi Mat Saman Kati ni sama dengan seorang blogger yang menggunakan nama samaran 'Gerakan Anti PAS'.Kalau mat saman kati komen hentam PAS, si 'Gerakan Anti PAS' ini akan menyokong,dan begitulah sebaliknya.

Inilah akibatnya kalau suka menipu.Bila terlalu banyak menipu dan berhelah, Mat Saman Kati terlalai dan akhirnya melatah. Harap pembaca-pembaca setia Malaysia-Today memantau komen-komen Mat Saman Kati dan Gerakan Anti PAS. Mengikut firasat saya kedua mereka ini adalah talibarut SB dan UMNO yang bertujuan untuk mengelirukan dan melemahkan pakatan pembangkang.Sebab saya berkata begitu adalah kerana kedua-dua mereka ini 'terlalu' aktif menghantar komen-komen di Malaysia-Today diwaktu pejabat sehingga menimbulkan syak bagi saya seolah-olah itulah kerja harian mereka yang telah diupah.

Merujuk kepada kenyataan yang banyak kali diulang-ulang terutamanya di laman kelab Maya UMNO yang dikelolakan oleh Jebon , Kunta Kinte dan beberapa manusia yang begitu luar biasa sekali kebenciannya terhadap Dato Seri Anwar Ibrahim(http://www.kmu.net.my/) (sila baca komen golongan ini di ruangan forum)berkenaan pernyataan Mat Sabu menghina Anwar Ibrahim sebagai 'Musang Al-Juburi' saya rasa bertanggungjawab menjelaskan kerana saya tahu bagaimana perkara ini berlaku.

Sebenarnya Mat Sabu tidak menggunakan perkataan 'Musang'. Musang itu adalah tajuk sebuah VCD dokumentari yang dibuat oleh segolongan pasukan SB yang diupah dan kemudiannya diedarkan secara meluas oleh UMNO hingga ke kelab-kelab UMNO diluar negara. Nama VCD itu adalah 'Musang Berbulu Ayam'.

Memang benar Mat Sabu pernah mengungkapkan perkataan 'Al-Juburi'. Kenyataan itu dibuat oleh Mat Sabu SEBELUM Anwar dipecat iaitu pada tahun 1997 dimana surat layang yang mengfitnah Anwar mula beredar.Mat Sabu menggesa Anwar membersihkan namanya dari fitnah jahat itu. Sebagai pemimpin PAS yang dikenali sebagai penceramah yang gemar berlawak jenaka,walaupun kadang-kadang diakui juga jenaka Mat Sabu jauh tersasar dari akhlak Islam, Mat Sabu terkeluar perkataan itu dalam suasana beliau melawak dengan cara menyindir Anwar dengan gelaran tersebut.Walaubagaimanapun kita juga perlu memahami konteks suasana waktu itu dimana Anwar masih lagi berada didalam kerajaan dan PAS adalah seteru politik utama UMNO.Juga diakui Mat Sabu seolah-olah mempunyai personal vendetta terhadap Anwar ketika itu hinggakan dikhabarkan beliau pernah diarahkan oleh Allahyarham Dato Fadzil noor untuk berhenti berceramah memburuk-burukkan Anwar diawal kes pemecatan Anwar dari segala jawatan kerajaan dan UMNO.

Perlu juga kita fahami tiada manusia yang lari dari salah dan silap.Muafakat antara PAS dan PKR berjalan dengan baik walaupun ada beberapa masalah yang lumrah berlaku antara mana-mana organisasi.Mat Sabu juga adalah antara tokoh PAS yang mengunjungi Anwar ketika Anwar berubat di Munich German. Sebagai orang Islam dan juga manusia yang baik, marilah kita berusaha kearah perpaduan menentang kezaliman dan rasuah, bukannya menjadi batu api dan 'musuh dalam selimut' yang berusaha merosakkan silaturrahim sesama manusia.

No comments: