Wednesday, May 11, 2005

Saifuddin keluar keadilan.?

PERMATANG PAUH, 26 Nov : Ahli MPT Parti Keadilan Rakyat (PKR), Saifuddin Nasution Ismail, hari ini, menafikan berita yang beliau akan meninggalkan parti itu. Berita yang disebarkan oleh pihak-pihak tertentu, bertujuan memecahbelahkan perpaduan parti, mendakwa beliau akan meninggalkan PKR kerana tidak sehaluan lagi dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beberapa pimpinan tertinggi parti itu. Beberapa tuduhan dilemparkan kepadanya, antaranya isu pertemuan beliau dengan Pak Lah selepas pilihan raya lalu dan perbalahannya dengan Anwar di Munich.
"Sebagai orang politik, memanglah saya sentiasa akan "diserang", katanya yang juga bekas ADUN Lunas kepada Malaysia Today baru-baru ini.
Menurutnya,
"Saya pernah dituduh mengkhianati parti kerana berjumpa Pak Lah, malah dianggap hendak menjual PKR Kedah. Sebenarnya, segala butir pertemuan saya dengan Pak Lah dalam pengetahuan Anwar. Maknanya terbukti sekarang, berjumpa Pak Lah bukannya satu dosa, kerana selepas itu Kak Wan (Datin Seri Dr. Wan Azizah) pula berjumpa (Pak Lah) dan selepas Kak Wan jumpa, Anwar pula berjumpa Pak Lah".Katanya, isu pertemuan beberapa pemimpin PKR dengan pemimpin Umno sebelum ini telah mendapat perhatian serius Presiden PKR, dan semua pemimpin yang terlibat telah dipanggil memberikan penjelasan kepada beliau.
Menjawab soalan Malaysia Today, berkenaan isu beliau dikatakan berbalah dengan Anwar di Jerman baru-baru ini, Saifuddin menafikan sekerasnya-kerasnya berita itu. Sambil menyebut beberapa nama pemimpin PKR yang turut serta dalam pertemuan di sana, isu berbalah dengan Anwar dan hendak meninggalkan PKR tidak berbangkit sama sekali.
"Dalam pertemuan tertutup itu, kami semua meluahkan pendapat secara berterus terang demi kebaikan parti. Dan sememangnya ketika berterus-terang itu tentulah ada yang sedap dan kurang enak didengar. Mahathir jadi rosak dan Umnopun jadi rosak kerana tidak ada sesiapapun Ahli Majlis Tertinggi Umno yang berani menegurnya."Ketika menyangkal tuduhan dalam laman Umno-reform (Saifuddin Nasution, berpatah arang dengan Anwar Ibrahim?) dan Marhaen (Inderaloka: Saifuddin Berhijrah Ke PAS: Tak Mungkin, Tapi Tak Mustahil), Saifuddin menjelaskan bahawa beliau sehingga kini terus aktif mewakili parti sebagai Ahli MPT dalam program-program BA. Menurutnya, pada hujung Ramadan, beliau telah berceramah dengan Presiden PAS di Setiu Terengganu, bersama dengan Timbalan Mursyidul Am PAS, Dr Haron Din di Kuala Kedah, dan pada 11 Disember nanti akan berceramah di Galeri Pejuang Cherok Tok Kun.
"Jika saya berniat hendak membelakangkan dan meninggalkan parti, tentulah saya tidak akan mewakili parti sebagai Ahli MPT dalam program-program BA." ujarnya.Beliau selanjutnya menjelaskan, "Mengikut maklumat, saya telah dicalonkan untuk jawatan MPT, dan berada dalam senarai "Top Ten". Jika saya tidak lagi dikehendaki parti, ahli-ahli akar umbi akan menolak saya dan tidak lagi mencalonkan saya untuk jawatan itu".
"Datuk Seri Anwar telah kembali ke pangkuan kita, sekarang kita perlu melihat ke depan. Tugas kita sekarang ialah merapatkan semula saf dan melonjakkan semula perjuangan," serunya.Syaifuddin, diberitakan kini berada di Bangkok sehingga 30 November untuk menghadiri "Dialog Isu Keganasan Di Selatan Thailand."
Siaran - 30.10.2004 (M@RHAEN - Emel: marhaen@gmail.com / reformasi@gmail.com)

No comments: