Wednesday, May 25, 2005

Tahniah!! Muslimat dan An-Nisa'



Sekalung tahniah buat Dewan Muslimat Pas kerana berjaya menghidup kembali dan memberi nafas baru kepada Nisa' wal banat....!!!

Menjemput TGNA sebagai pelancar 'Xpressi Nisa' adalah satu keputusan yang sangat bijak...Ini secara langsung memberi satu tumbukan 'knock out' kepada media kerajaan yang selama ini memburukkan Tok Guru dengan pelbagai isu wanita...tahniah sekali lagi.
Kalaupun dinilai dari segi umur peserta An-nisa', dari 15-40 tahun, namun dari segi pendekatan kepada golongan umur semestinya dibuat secara teliti dan berstrategi. Kumpulan umur ini boleh dibahagikan kepada:

1. 15 hingga 19: sangat 'fragile' atau 'vulnerable', perlu ditangani kumpulan ini secara bijak. Biasanya suka terdedah dengan hiburan dan rakan lelaki sebaya yang kadang-kadang terjerumus dengan 'cinta monyet'. Dari sudut psychology adolescent medicine, banyak berlaku perubahan hormon akan menyebabkan perlakuan/perangai/perwatakan remaja sewaktu ini lebih kepada mencari identiti diri...Maka kita kena dekati mereka secara berhati-hati, kerana kadang-kadang mereka lebih sensitif hatinya...

2. 20 hingga 25: kestabilan hormon tercapai, mereka sedikit lebih matang dari lelaki, tetapi keutamaan mereka lebih kepada keluarga, kalau nak menyambung cita-cita, mereka lebih bersungguh dari lelaki dan sanggup buat apa sahaja untuk keluarga. Akan tetapi ada sesetengahnya masih mengalami krisis identiti, bukan disebabkan pengaruh hormon, tetapi lebih kepada pengaruh persekitaran atau kawan...

3. 26 hingga 30: lebih mencari kesenangan hidup samada sendirian atau berpasangan (suami).

4. 30 hingga 40: tumpuan kepada kerjaya atau keluarga ataupun kedua-duanya. Adakalanya ada yang hanya tinggal di rumah bersama anak dan keluarga....

kesemua kumpulan ada cara dan strategi tertentu untuk mendekati mereka. Setiapnya ada masalah mereka sendiri. Kita sangat yakin muslimat lebih faham akan situasi mereka ini.

Tumpuan hendaklah mengajak mereka kembali kepada ajaran Islam sebenar, seterusnya terus melibatkan diri kepada perjuangan Islam. Bukan sekadar menyokong, akan tetapi boleh berhujah, semacam beberapa forumer TKO yang ada sebahgiannya WANITA....!!!

Nisa' : satu aset yang sangat berharga..

No comments: